א. שָׁלֹשׁ נָשִׁים נֶאֶסְרוּ עַל כָּל הַכֹּהֲנִים: גְּרוּשָׁה וְזוֹנָה וַחֲלָלָה. וְעַל כֹּהֵן גָּדוֹל אַרְבַּע: אֵלּוּ הַשָּׁלֹשׁ, וְהָאַלְמָנָה; אֶחָד כֹּהֵן גָּדוֹל הַמָּשׁוּחַ בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה אוֹ הַמְרֻבֶּה בִּבְגָדִים, וְאֶחָד כֹּהֵן הָעוֹבֵד אוֹ כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁמִּנּוּהוּ וְעָבַר, וְכֵן כֹּהֵן מְשׁוּחַ מִלְחָמָה – כֻּלָּן מְצֻוִּין עַל הַבְּתוּלָה וַאֲסוּרִין בְּאַלְמָנָה.
ב. כָּל כֹּהֵן שֶׁנָּשָׂא אַחַת מֵהַשָּׁלֹשׁ נָשִׁים, בֵּין כֹּהֵן גָּדוֹל בֵּין כֹּהֵן הֶדְיוֹט, וּבָעַל – לוֹקֶה. וְאִם בָּא עָלֶיהָ דֶּרֶךְ זְנוּת – אֵינוֹ לוֹקֶה מִשּׁוּם זוֹנָה אוֹ גְּרוּשָׁה אוֹ חֲלָלָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא יִקָּחוּ" (ויקרא כא,ז) – עַד שֶׁיִּקַּח וְיִבְעֹל.
ג. אֲבָל כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁבָּעַל אַלְמָנָה – לוֹקֶה אַחַת אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא קִדֵּשׁ, מִשּׁוּם "וְלֹא יְחַלֵּל" (שם כא,טו), שֶׁכֵּיוָן שֶׁבְּעָלָהּ – חִלְּלָהּ, וּפְסָלָהּ לִכְהֻנָּה. אֲבָל זוֹנָה וַחֲלָלָה וּגְרוּשָׁה – הֲרֵי הֵן מְחֻלָּלוֹת וְעוֹמְדוֹת קֹדֶם בְּעִילָתוֹ. לְפִיכָךְ לוֹקֶה כֹּהֵן גָּדוֹל לְבַדּוֹ עַל בְּעִילַת אַלְמָנָה אַף עַל פִּי שֶׁאֵין שָׁם קִדּוּשִׁין, שֶׁהֲרֵי חִלְּלָהּ, וְהוּא מֻזְהָר שֶׁלֹּא יְחַלֵּל כְּשֵׁרִים, לֹא אִשָּׁה וְלֹא זַרְעוֹ.
ד. קִדֵּשׁ כֹּהֵן גָּדוֹל אַלְמָנָה וּבְעָלָהּ – לוֹקֶה שְׁתַּיִם: אַחַת מִשּׁוּם "אַלְמָנָה… לֹא יִקָּח" (ויקרא כא,יד), וְאַחַת מִשּׁוּם "לֹא יְחַלֵּל" (שם כא,טו). בֵּין כֹּהֵן גָּדוֹל וּבֵין כֹּהֵן הֶדְיוֹט שֶׁנָּשָׂא אִשָּׁה מִן הָאַרְבַּע וְלֹא בָּעַל – אֵינוֹ לוֹקֶה.
ה. וְכָל מָקוֹם שֶׁהוּא לוֹקֶה – הִיא לוֹקָה, וְכָל מָקוֹם שֶׁאֵינוֹ לוֹקֶה – הִיא אֵינָהּ לוֹקָה; שֶׁאֵין הֶפְרֵשׁ בֵּין אִשָּׁה לָאִישׁ לָעֳנָשִׁין אֶלָּא בְּשִׁפְחָה חֲרוּפָה בִּלְבַד, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ו. כָּל כֹּהֵן הַבָּא עַל הַגּוֹיָה, בֵּין גָּדוֹל בֵּין הֶדְיוֹט – לוֹקֶה מִשּׁוּם זוֹנָה, שֶׁהֲרֵי אֵינָהּ בַּת קִדּוּשִׁין, וְהוּא אָסוּר בִּבְעִילַת זוֹנָה, בֵּין יִשְׂרְאֵלִית בֵּין גּוֹיָה.
ז. הַחֲלוּצָה אֲסוּרָה לְכֹהֵן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים מִפְּנֵי שֶׁהִיא כִּגְרוּשָׁה, וּמַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת מִדִּבְרֵיהֶם. כֹּהֵן שֶׁנָּשָׂא סְפֵק חֲלוּצָה – אֵין מוֹצִיאִין אוֹתָהּ מִתַּחְתָּיו, וְהִיא כְּשֵׁרָה וּוְלָדָהּ כָּשֵׁר, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא גָּזְרוּ עַל סְפֵק הַחֲלוּצָה אֶלָּא עַל חֲלוּצָה וַדָּאִית. וְכֵן מִי שֶׁהָיְתָה סְפֵק גְּרוּשָׁה אוֹ סְפֵק אַלְמָנָה אוֹ סְפֵק זוֹנָה אוֹ סְפֵק חֲלָלָה – מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת, וּמוֹצִיא בְּגֵט.
ח. כְּלָל גָּדוֹל הוּא בְּכָל אִסּוּרִין שֶׁבַּתּוֹרָה, שֶׁאֵין אִסּוּר חָל עַל אִסּוּר, אֶלָּא אִם כֵּן הָיוּ שְׁנֵי הָאִסּוּרִין בָּאִין כְּאַחַת, אוֹ שֶׁהָיָה הָאִסּוּר הָאֶחָד מוֹסִיף דְּבָרִים אֲחָדִים עַל אוֹתוֹ הָאִסּוּר, אוֹ אִם הָיָה כּוֹלֵל דְּבָרִים אֲחֵרִים עִם אִסּוּר זֶה.
ט. לְפִיכָךְ, אִשָּׁה שֶׁהָיְתָה אַלְמָנָה, וְנַעֲשֵׂית גְּרוּשָׁה, וְנַעֲשֵׂית חֲלָלָה, וְנַעֲשֵׂית זוֹנָה, וּבָא עָלֶיהָ כֹּהֵן גָּדוֹל אַחַר כָּךְ – לוֹקֶה אַרְבַּע מַלְקֻיּוֹת עַל בִּיאָה אַחַת; לְפִי שֶׁהָאַלְמָנָה – אֲסוּרָה לְכֹהֵן גָּדוֹל וּמֻתֶּרֶת לְהֶדְיוֹט. חָזְרָה לִהְיוֹת גְּרוּשָׁה – נוֹסַף בָּהּ אִסּוּר וְנֶאֶסְרָה לְכֹהֵן הֶדְיוֹט, לְפִיכָךְ נוֹסַף בָּהּ אִסּוּר אַחֵר עַל אִסּוּר הָאַלְמָנָה, וַעֲדַיִן הִיא מֻתֶּרֶת לֶאֱכֹל תְּרוּמָה. נַעֲשֵׂית חֲלָלָה – נוֹסַף בָּהּ אִסּוּר, שֶׁהֲרֵי נֶאֶסְרָה בִּתְרוּמָה, וַעֲדַיִן הִיא מֻתֶּרֶת לְיִשְׂרָאֵל. נַעֲשֵׂית זוֹנָה, הוֹאִיל וְיֵשׁ שָׁם זְנוּת שֶׁאוֹסֶרֶת עַל יִשְׂרָאֵל אִם זִנָּת אִשְׁתּוֹ בְּרָצוֹן – נוֹסַף בָּהּ אִסּוּר אַחֵר.
י. וְהוּא הַדִּין לְכֹהֵן הֶדְיוֹט הַבָּא עַל הַגְּרוּשָׁה שֶׁנַּעֲשֵׂית חֲלָלָה וְאַחַר כָּךְ זוֹנָה – שֶׁהוּא לוֹקֶה עָלֶיהָ שָׁלֹשׁ עַל בִּיאָה אַחַת. אֲבָל אִם נִשְׁתַּנָּה סֵדֶר זֶה – אֵינוֹ לוֹקֶה אֶלָּא אַחַת.
יא. מִי שֶׁנִּתְאַלְמְנָה מֵאֲנָשִׁים הַרְבֵּה אוֹ נִתְגָּרְשָׁה מֵאֲנָשִׁים הַרְבֵּה – אֵין לוֹקִין עָלֶיהָ אֶלָּא אַחַת עַל כָּל בִּיאָה.
אַלְמָנָה, בֵּין מִן הָאֵרוּסִין בֵּין מִן הַנִּשּׂוּאִין – אֲסוּרָה.
יב. כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁמֵּת אָחִיו, אַף עַל פִּי שֶׁהִיא מִן הָאֵרוּסִין – הֲרֵי זֶה לֹא יְיַבֵּם, אֶלָּא חוֹלֵץ. נָפְלָה לוֹ יְבָמָה וְהוּא כֹּהֵן הֶדְיוֹט, וְנִתְמַנָּה לִהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל, אַף עַל פִּי שֶׁעָשָׂה בָּהּ מַאֲמָר כְּשֶׁהוּא כֹּהֵן הֶדְיוֹט – הֲרֵי זֶה לֹא יְיַבֵּם אַחַר שֶׁנִּתְמַנָּה. אֲבָל אִם אֵרֵס אֶת הָאַלְמָנָה וְנִתְמַנָּה לִהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל – הֲרֵי זֶה יִכְנֹס אַחַר שֶׁנִּתְמַנָּה. הָיְתָה מְקֻדֶּשֶׁת סְפֵק קִדּוּשִׁין וּמֵת אֲרוּסָהּ – הֲרֵי זוֹ סְפֵק אַלְמָנָה.
יג. מִצְוַת עֲשֵׂה עַל כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁיִּשָּׂא נַעֲרָה בְּתוּלָה, וּמִשֶּׁתִּבְגֹּר תֵּאָסֵר עָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהוּא אִשָּׁה בִבְתוּלֶיהָ יִקָּח" (ויקרא כא,יג): "אִשָּׁה" – לֹא קְטַנָּה; "בִּבְתוּלֶיהָ" – לֹא בּוֹגֶרֶת. הָא כֵּיצַד? יָצְאָה מִכְּלַל קַטְנוּת וְלִכְלַל בַּגְרוּת לֹא בָּאָה, זוֹ נַעֲרָה. וְאֵינוֹ נוֹשֵׂא שְׁתֵּי נָשִׁים לְעוֹלָם כְּאַחַת, שֶׁנֶּאֱמַר: "יִקַּח אִשָּׁה" (שם כא,יד) – אַחַת, וְלֹא שְׁתַּיִם.
יד. כֹּהֵן גָּדוֹל לֹא יִשָּׂא מֻכַּת עֵץ, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִבְעֲלָה. נִבְעֲלָה שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ – הֲרֵי הִיא כְּנִבְעֶלֶת כְּדַרְכָּהּ. נִבְעֲלָה לִבְהֵמָה – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת.
טו. כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁנָּשָׂא בְּעוּלָה – אֵינוֹ לוֹקֶה, אֲבָל מוֹצִיא בְּגֵט. נָשָׂא בּוֹגֶרֶת אוֹ מֻכַּת עֵץ – הֲרֵי זֶה יְקַיֵּם.
אֵרֵס בְּעוּלָה וְנִתְמַנָּה כֹּהֵן גָּדוֹל – הֲרֵי זֶה יִכְנֹס אַחַר שֶׁנִּתְמַנָּה.
טז. אָנַס נַעֲרָה בְּתוּלָה אוֹ פִּתָּה אוֹתָהּ, אֲפִלּוּ אֲנָסָהּ אוֹ פִּתָּהּ כְּשֶׁהוּא הֶדְיוֹט, וְנִתְמַנָּה כֹּהֵן גָּדוֹל קֹדֶם שֶׁיִּכְנֹס – הֲרֵי זֶה לֹא יִכְנֹס, וְאִם כָּנַס – מוֹצִיא.
יז. אֵרֵס אֶת הַקְּטַנָּה וּבָגְרָה תַּחְתָּיו קֹדֶם נִשּׂוּאִין – הֲרֵי זֶה לֹא יִכְנֹס, מִפְּנֵי שֶׁנִּשְׁתַּנָּה גּוּפָהּ, וְאִם כָּנַס – לֹא יוֹצִיא.
יח. אַחַת גְּרוּשָׁה מִן הָאֵרוּסִין אוֹ מִן הַנִּשּׂוּאִין. אֲבָל הַמְמָאֶנֶת, אֲפִלּוּ גֵּרְשָׁהּ בְּגֵט וְהֶחֱזִירָהּ וּמֵאֲנָה בּוֹ – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת לְכֹהֵן, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת גֵּרוּשִׁין. וְכָל מִי שֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לַחֲלִיצָה, אִם נֶחְלְצָה – לֹא נִפְסְלָה לִכְהֻנָּה.
יט. יָצָא עָלָיו קוֹל: 'אִישׁ פְּלוֹנִי כֹּהֵן כָּתַב גֵּט לְאִשְׁתּוֹ' אוֹ 'נָתַן גֵּט לְאִשְׁתּוֹ', וַהֲרֵי הִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחְתָּיו וּמְשַׁמַּשְׁתּוֹ – אֵין מוֹצִיאִין אוֹתָהּ מִתַּחַת בַּעְלָהּ. וְאִם נִשֵּׂאת לְכֹהֵן אַחֵר – תֵּצֵא מִן הַשֵּׁנִי.
כ. יָצָא שְׁמָהּ בָּעִיר שֶׁנִּתְקַדְּשָׁה וְנִתְגָּרְשָׁה מִן הַקִּדּוּשִׁין – חוֹשְׁשִׁין לָהּ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת גֵּרוּשִׁין.
אֲבָל אִם יָצָא עָלֶיהָ קוֹל שֶׁהִיא חֲלוּצָה – אֵין חוֹשְׁשִׁין לָהּ.
כא. יָצָא קוֹל עַל הַבְּתוּלָה שֶׁהִיא בְּעוּלָה – אֵין חוֹשְׁשִׁין לָהּ, וְתִנָּשֵׂא לְכֹהֵן גָּדוֹל. יָצָא עָלֶיהָ קוֹל שֶׁהִיא שִׁפְחָה – אֵין חוֹשְׁשִׁין לָהּ, וְתִנָּשֵׂא אֲפִלּוּ לְכֹהֵן. יָצָא לָהּ שֵׁם שֶׁהִיא מְזַנָּה בָּעִיר – אֵין חוֹשְׁשִׁין לָהּ. וַאֲפִלּוּ הוֹצִיאָהּ בַּעְלָהּ מִשּׁוּם שֶׁעָבְרָה עַל דַּת מֹשֶׁה וִיהוּדִית אוֹ בְּעֵדֵי דָּבָר מְכֹעָר, וּמֵת קֹדֶם שֶׁיִּתֵּן לָהּ גֵּט – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת לְכֹהֵן, שֶׁאֵין אוֹסְרִין אִשָּׁה מֵאֵלּוּ אֶלָּא בְּעֵדוּת בְּרוּרָה אוֹ בְּהוֹדָאַת פִּיהָ.