ז. פָּטוּר מִדִּינֵי אָדָם. אפילו כשהודה ששכרם להעיד שקר אין מחייבים אותו בבית דין, שהרי אין שליח לדבר עברה ומעשה העברה מיוחס לשליח ולא למשלח. וְחַיָּב בְּדִינֵי שָׁמַיִם. מבחינה מוסרית הוא אחראי לנעשה וראוי שישלם (ראה הלכות נזקי ממון ב,יט ובפסקים ושיטות שם). ומדובר כשחברו והעדים מכחישים שהעידו שקר, או שמודים בכך אך מסיבה כלשהי לא ניתן לגבות מהם (סמ"ע סי' לב ס"ק ג). שֶׁכָּבַשׁ עֵדוּתוֹ וְלֹא הֵעִיד. שיודע עדות לטובת חברו ולא מוכן להעיד לו.
כשהרב ביקש מתלמידו להעיד עדות שקר
לפעמים המציאות מעמידה אדם בדילמות לא פשוטות: לפעמים אלו דילמות קלות יחסית בין הדיאטה שהחלטנו לשמור ובין ארטיק השוקולד המפתה, ולפעמים אלו דילמות משמעותיות יותר, שנוגעות לבסיס הקיום שלנו בעולם. כזו היא הדילמה שמעמידים הרצון להיות איש אמת והרצון לשמוע בקול הרב: "תלמיד שאמר לו רבו: 'יודע אתה שאם נותנין לי כל ממון העולם, איני משקר. מנה [סכום כסף] לי אצל פלוני [שהלוויתיו], ויש לי עליו עד אחד [שמעיד שהלוויתי לו, ולא שניים, כנדרש, דבר שאינו מאפשר לרב לגבות את הכסף בחזרה], לך והצטרף עמו' [כעד שני, למרות שלא ראית את ההלווה]". דילמה? ההלכה חדה וחותכת ולא משאירה מקום להתלבטות: "אם נצטרף – הרי זה עד שקר" (הלכה ה). אסור לשקר, גם אם הרב מבקש 🙏🏽
1.חוקר פרטי שהחביא עדים ששמעו הודאה – האם עדות זו קבילה?
2.אמר לו האדמו"ר מסוביבור נשבע לך שפלוני חייב לי – יכול להעיד בשבילו?
3.ראה מעשה וסרב להעיד – האם חייב לשלם?
תשובות
1.לא
2.לא
3.לא
סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית
אתם ביקשתם – אנחנו ממשיכים!
עד תום המבצע או גמר המלאי.
* בתום המבצע המחיר יעמוד על 499 ש"ח