א. כְּבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁהַשִּׁבְעָה מַשְׁקִין בִּלְבַד הֵן שֶׁמִּתְטַמְּאִין אוֹ מַכְשִׁירִין, וְהַשְּׁאָר קְרוּיִין מֵי פֵּרוֹת וְאֵינָן מִתְטַמְּאִין וְלֹא מַכְשִׁירִין. וְשִׁבְעָה מַשְׁקִין שֶׁמָּנִינוּ – תּוֹלְדוֹתֵיהֶן כַּיּוֹצֵא בָּהֶן.
ב. תּוֹלְדוֹת הַמַּיִם – הֵן הַיּוֹצֵא מִן הָעַיִן וּמִן הָאֹזֶן וּמִן הַחֹטֶם וּמִן הַפֶּה, וּמֵי רַגְלֵי בְּנֵי אָדָם, בֵּין גְּדוֹלִים בֵּין קְטַנִּים; כָּל אֵלּוּ הַיּוֹצְאִין מִן הָאָדָם – מַשְׁקִין הֵן, בֵּין שֶׁיָּצְאוּ לְדַעְתּוֹ שֶׁל אָדָם בֵּין שֶׁיָּצְאוּ שֶׁלֹּא לְדַעְתּוֹ. אֲבָל מֵי רַגְלֵי בְּהֵמָה וְהַמֶּלַח שֶׁנִּמְחָת – הֲרֵי הֵן כְּמֵי פֵּרוֹת, לֹא מִתְטַמְּאִין וְלֹא מַכְשִׁירִין.
ג. הַדָּם הַמָּנוּי מִן הַמַּשְׁקִין – הוּא הַדָּם הַשּׁוֹתֵת בִּשְׁעַת שְׁחִיטָה מִן הַבְּהֵמָה וְהַחַיָּה וְהָעוֹפוֹת הַטְּהוֹרִים. אֲבָל דַּם הַקִּלּוּחַ – אֵינוֹ מַכְשִׁיר, שֶׁעֲדַיִן חַיִּים הֵן, וַהֲרֵי הוּא דּוֹמֶה לְדַם מַכָּה אוֹ לְדַם הֶקֵּז. הַשּׁוֹחֵט וְנִתַּז דָּם עַל הָאֳכָלִים, וְנִתְקַנֵּחַ הַדָּם בֵּין סִימָן לְסִימָן – הֲרֵי זֶה סָפֵק, לְפִיכָךְ תּוֹלִין עָלָיו, לֹא אוֹכְלִין וְלֹא שׂוֹרְפִין.
תּוֹלָדוֹת לַדָּם: דַּם הֶקֵּז שֶׁל אָדָם שֶׁהוֹצִיאוֹ לִשְׁתִיָּה; אֲבָל אִם הוֹצִיאוֹ לִרְפוּאָה – טָהוֹר וְאֵינוֹ מַכְשִׁיר. וְכֵן דַּם שְׁחִיטָה בַּבְּהֵמָה וּבַחַיָּה וּבָעוֹפוֹת הַטְּמֵאִים, וְהַדָּם הַיּוֹצֵא עִם הַלֵּחָה וְעִם הָרְאִי, וְדַם הַשְּׁחִין וַאֲבַעְבּוּעוֹת, וְתַמְצִית הַבָּשָׂר – כָּל אֵלּוּ אֵינָן מִתְטַמְּאִין וְלֹא מַכְשִׁירִין, אֶלָּא הֲרֵי הֵן כִּשְׁאָר מֵי פֵּרוֹת. וְדַם הַשֶּׁרֶץ – כִּבְשָׂרוֹ, מְטַמֵּא וְאֵינוֹ מַכְשִׁיר, וְאֵין לָנוּ כַּיּוֹצֵא בּוֹ.
ד. מֵי הֶחָלָב – הֲרֵי הֵן כֶּחָלָב. וַחֲלֵב הָאָדָם שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לוֹ – אֵינוֹ מַשְׁקֶה, לֹא מִתְטַמֵּא וְלֹא מַכְשִׁיר. לְפִיכָךְ, חֲלֵב הַזָּכָר אֵינוֹ מַשְׁקֶה. וְכֵן חֲלֵב בְּהֵמָה וְחַיָּה שֶׁיָּצָא שֶׁלֹּא לְרָצוֹן, כְּגוֹן שֶׁזָּב מֵהַדַּד מֵאֵילָיו אוֹ שֶׁחֲלָבוֹ כְּמִתְעַסֵּק. אֲבָל חֲלֵב הָאִשָּׁה, בֵּין שֶׁיָּצָא לְרָצוֹן בֵּין שֶׁיָּצָא שֶׁלֹּא לְרָצוֹן – סְתָמוֹ מַשְׁקֶה, וּמִתְטַמֵּא אוֹ מַכְשִׁיר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא רָאוּי לְתִינוֹק.
ה. הַמַּשְׁקִין שֶׁיּוֹצְאִין מִן הַטְּמֵאִין, שֶׁאוֹתָן הַמַּשְׁקִין אֲבוֹת טֻמְאוֹת – מְטַמְּאִין בְּלֹא הֶכְשֵׁר, שֶׁהַטֻּמְאָה וְהַהֶכְשֵׁר בָּאִין כְּאַחַת. וְאֵלּוּ הֵן: זוֹב שֶׁל זָב, וְשִׁכְבַת זַרְעוֹ, וּמֵימֵי רַגְלָיו, וּרְבִיעִית דָּם מִן הַמֵּת, וְדַם הַנִּדָּה.
וְכֵן דַּם מַגֵּפָתוֹ שֶׁל זָב וַחֲבֵרָיו, וְחָלָב שֶׁל אִשָּׁה, וְדִמְעַת עֵינָם, עִם שְׁאָר תּוֹלְדוֹת הַמַּיִם הַיּוֹצְאִין מֵהֶן – מְטַמְּאִין כְּמַשְׁקִין טְמֵאִין, שֶׁמְּטַמְּאִין בְּלֹא כַּוָּנָה, שֶׁמַּשְׁקִין טְמֵאִין מְטַמְּאִין לְרָצוֹן וְשֶׁלֹּא לְרָצוֹן. לְפִיכָךְ, נִדָּה אוֹ זָבָה שֶׁנָּטַף חָלָב מִדַּדֶּיהָ לַאֲוִיר הַתַּנּוּר – נִטְמָא הַתַּנּוּר וְכָל מַה שֶּׁבְּתוֹכוֹ.
ו. כְּבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁהַמַּשְׁקִין הַיּוֹצְאִין מִטְּבוּל יוֹם אֵינָן טְמֵאִים, לְפִיכָךְ אִם נָפְלוּ אֲפִלּוּ עַל כִּכָּר שֶׁל תְּרוּמָה – אֵינוֹ מֻכְשָׁר עַד שֶׁיִּפְּלוּ לְרָצוֹן, כִּשְׁאָר הַמַּשְׁקִין הַטְּהוֹרִים שֶׁאֵין מַכְשִׁירִין אֶלָּא לְרָצוֹן.
ז. הַזֵּעָה וְהַלֵּחָה הַסְּרוּחָה וְהָרְאִי, וּמַשְׁקִין הַיּוֹצְאִין מִבֶּן שְׁמוֹנָה חֳדָשִׁים, וְהַשּׁוֹתֶה מֵי טְבֶרְיָה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן אַף עַל פִּי שֶׁיּוֹצְאִין נְקִיִּים – כָּל אֵלּוּ אֵינָן חֲשׁוּבִין מַשְׁקֶה, וְלֹא מִתְטַמְּאִין וְלֹא מַכְשִׁירִין.
ח. הַשּׁוֹתֶה שְׁאָר מַשְׁקִין וְיָצְאוּ – הֲרֵי הֵן מַשְׁקִין כְּשֶׁהָיוּ, שֶׁאֵין שְׁאָר הַמַּשְׁקִין טְהוֹרִים בַּגּוּף.
כֵּיצַד? שָׁתָה מַיִם טְמֵאִים וֶהֱקִיאָן – הֲרֵי אֵלּוּ טְמֵאִים, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא טָהֲרוּ בִּיצִיאָתָן. שָׁתָה מַיִם טְמֵאִים וְטָבַל וְאַחַר כָּךְ הֱקִיאָן, אוֹ שֶׁנִּסְרְחוּ וְאַחַר כָּךְ הֱקִיאָן, אוֹ שֶׁיָּצְאוּ מִלְּמַטָּה אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא טָבַל – הֲרֵי הֵן טְהוֹרִין. שָׁתָה שְׁאָר מַשְׁקִין טְמֵאִין, אוֹ שֶׁאָכַל אֳכָלִין טְמֵאִים, אַף עַל פִּי שֶׁטָּבַל וְאַחַר כָּךְ הֱקִיאָן – טְמֵאִים, לְפִי שֶׁאֵינָן טְהוֹרִים בַּגּוּף. נִסְרְחוּ אוֹ שֶׁיָּצְאוּ מִלְּמַטָּה – הֲרֵי הֵן טְהוֹרִין.
ט. כְּבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁהַזֵּעָה אֵינָהּ מַשְׁקֶה. אֲפִלּוּ שָׁתָה מַשְׁקִין טְמֵאִין וְהֵזִיעַ – זֵעָתוֹ טְהוֹרָה. אֲבָל הַבָּא בְּמַיִם שְׁאוּבִין וְהֵזִיעַ – זֵעָתוֹ טְמֵאָה. וְאִם נִסְתַּפֵּג מִן הַמַּיִם הַשְּׁאוּבִין וְאַחַר כָּךְ הֵזִיעַ – זֵעָתוֹ טְהוֹרָה.
י. זֵעַת בָּתִּים שִׁיחִין וּמְעָרוֹת וּבוֹרוֹת אֵינָהּ מַשְׁקֶה, וַאֲפִלּוּ הָיוּ טְמֵאִים – הֲרֵי זֵעָתָן טְהוֹרָה. אֲבָל זֵעַת הַמֶּרְחָץ כַּמַּיִם, וְאִם הָיְתָה הַמֶּרְחָץ טְמֵאָה – זֵעָתָהּ טְמֵאָה, וְאִם הָיְתָה טְהוֹרָה וְהִכְנִיס בָּהּ פֵּרוֹת – הֻכְשְׁרוּ. הִכְנִיס לָהּ כֵּלִים – הֲרֵי הַמַּיִם שֶׁעֲלֵיהֶן כִּתְלוּשִׁין בְּרָצוֹן, וּמַכְשִׁירִין.
יא. הַבְּרֵכָה שֶׁבַּבַּיִת, וְהַבַּיִת מֵזִיעַ מֵחֲמָתָהּ, אִם הָיְתָה הַבְּרֵכָה טְמֵאָה – זֵעַת כָּל הַבַּיִת שֶׁמֵּחֲמָתָהּ טְמֵאָה.
יב. שְׁתֵּי בְּרֵכוֹת בַּבַּיִת, אַחַת טְמֵאָה וְאַחַת טְהוֹרָה: הַמֵּזִיעַ קָרוֹב לַטְּמֵאָה – טָמֵא; קָרוֹב לַטְּהוֹרָה – טָהוֹר; מֶחֱצָה לְמֶחֱצָה – טָמֵא.
יג. הַמֹּחַל – כַּשֶּׁמֶן. מַשְׁקִין הַמְנַטְּפִין מִן סַלֵּי זֵיתִים וַעֲנָבִים – אֵינָן מַשְׁקֶה, וְלֹא מִתְטַמְּאִין וְלֹא מַכְשִׁירִין עַד שֶׁיְּכַנֵּס אוֹתָן בִּכְלִי.
יד. הַשּׁוֹקֵל עֲנָבִים בְּכַף מֹאזְנַיִם – הַיַּיִן שֶׁבַּכַּף אֵינוֹ מַשְׁקֶה, עַד שֶׁיְּעָרֶה אוֹתוֹ לְתוֹךְ הַכְּלִי; הֲרֵי זֶה דּוֹמֶה לְסַלֵּי זֵיתִים וַעֲנָבִים שֶׁמְּנַטְּפִין.
טו. הַדּוֹרֵס עֲנָבִים שֶׁל תְּרוּמָה בֶּחָבִית, אַף עַל פִּי שֶׁהַיַּיִן צָף עַל גַּבֵּי יָדָיו – הֲרֵי הַכֹּל טָהוֹר.
טז. מַשְׁקֵה בֵּית הַמִּטְבָּחַיִם שֶׁבָּעֲזָרָה, וְהוּא דַּם הַקֳּדָשִׁים וְהַמַּיִם שֶׁמִּשְׁתַּמְּשִׁין בָּהֶן שָׁם – טְהוֹרִין לְעוֹלָם, וְאֵינָן מִתְטַמְּאִין וְלֹא מַכְשִׁירִין. וְדָבָר זֶה הֲלָכָה מִפִּי הַקַּבָּלָה. לְפִיכָךְ כָּל דְּמֵי הַזְּבָחִים אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה וְאֵינוֹ מַכְשִׁיר.
וְהוֹאִיל וְדַם הַקֳּדָשִׁים אֵינוֹ מַכְשִׁיר, קָדָשִׁים שֶׁנִּשְׁחֲטוּ בָּעֲזָרָה לֹא הֻכְשְׁרוּ בְּדַם שְׁחִיטָה, וְאֵין לִבְשַׂר הַקֳּדָשִׁים הֶכְשֵׁר אֶלָּא בְּמַשְׁקִין שֶׁיִּפְּלוּ עַל הַבָּשָׂר חוּץ מִמַּשְׁקֵה בֵּית הַמִּטְבָּחַיִם.
יז. פָּרַת קָדָשִׁים שֶׁהֶעֱבִירָהּ בַּנָּהָר, וּשְׁחָטָהּ, וַעֲדַיִן מַשְׁקֶה טוֹפֵחַ עָלֶיהָ – הֲרֵי זוֹ מֻכְשֶׁרֶת. לְפִיכָךְ, אִם נִמְצֵאת מַחַט טְמֵאָה בִּבְשָׂרָהּ – הֲרֵי הַבָּשָׂר טָמֵא. וְכֵן אִם הָיְתָה הַפָּרָה חֲסוּמָה מִחוּץ לִירוּשָׁלַיִם, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין הַמַּחַט יְדוּעָה – הֲרֵי הַבָּשָׂר טָמֵא, מִפְּנֵי שֶׁנָּגַע בְּכֵלִים הַנִּמְצָאִין חוּץ לִירוּשָׁלַיִם.
נִמְצֵאת הַמַּחַט בַּפֶּרֶשׁ – הַבָּשָׂר טָהוֹר. וּבֵין כָּךְ וּבֵין כָּךְ הַיָּדַיִם טְהוֹרוֹת, שֶׁאֵין טֻמְאַת הַיָּדַיִם בַּמִּקְדָּשׁ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? לִהְיוֹת הַבָּשָׂר טָמֵא בְּדִין תּוֹרָה. אֲבָל לְהִתְטַמֵּא מִדִּבְרֵיהֶם – אֵין הַקֹּדֶשׁ צָרִיךְ הֶכְשֵׁר, אֶלָּא חִבַּת הַקֹּדֶשׁ מַכְשֶׁרֶת הַבָּשָׂר, וְאִם נָגְעָה בּוֹ טֻמְאָה בֵּין קַלָּה בֵּין חֲמוּרָה – נִפְסַל, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הֻכְשַׁר בְּמַשְׁקֶה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.