ח. וְאִם אָמַר לְעֵדֵי הַמּוֹדָעָא וכו'. כשם שאפשר למסור מודעא על עצם המכירה, שמודיע שהמכירה שימכור אינה לרצונו, כך אפשר למסור מודעא על ביטול המודעא הראשונה, שמודיע שהביטול שיבטל אינו לרצונו, שכן אינו רוצה להקנות לאנס זה לעולם, וזהו 'מודעא דמודעא' שלמעשה מחזקת את המודעא הראשונה וקובעת שאינה בטלה לעולם וממילא המקח בטל. שֶׁכָּל קִנְיָן שֶׁאֲנִי לוֹקֵחַ לְבַטֵּל הַמּוֹדָעָא וּמוֹדָעָא דְּמוֹדָעָא. אם אסכים להגביה סודר כקניין על כך שאני מבטל את המודעא או את המודעא דמודעא. עַל הַדֶּרֶךְ שֶׁבֵּאַרְנוּ. לעיל ה,יב-יג, שעושים קניין כדי להודיע שהדבר נעשה בגמירות הדעת.
🤔 פיצוי יהודי ארצות ערב על רכושם שמכרו?
לאחרונה ציינו בישראל את יום השנה לגירוש ויציאת יהודי ארצות ערב ואיראן. רבות דובר על פיצוי יוצאי ארצות אלו על הרכוש שנגזל מהם והם נאלצו להשאיר מאחור (שערכו המשוער עומד על 20-15 מיליארד דולר), אך מה דינו של הרכוש שהיהודים נאלצו למכור מחמת לחץ השלטונות? – פרקנו דן בנושא: "מי שאנסוהו עד שמכר ולקח את דמי המכר, אפילו תלוהו [עינו אותו] עד שמכר – ממכרו ממכר" (הלכה א), אכן, אם מסר לפני המכירה הודעה לעדים שהמכירה בניגוד לרצונו ורק מחמת הכפייה והלחץ, המכירה בטלה וביום מן הימים יוכל האדם לקבל בחזרה את רכושו (ב-ג). שנזכה! 💰
🤷 מחילה זו מתנה
"המחילה מתנה היא", קובע הרמב"ם בהלכה ג', ומשמעות הדבר היא שוויתור על חוב הוא מעין מתנה שמעניק בעל החוב לחייב, וכמו כל מתנה מכל סוג שהיא, גם המחילה על החוב מתבססת על רצונו החופשי של המוחל בלבד. לכן, אם בעל חוב מסר הודעה קודם מחילת החוב שהוא אינו מוחל מרצונו המלא ובכל ליבו, המחילה לא מועילה והחוב קיים. מלבד ההקשר ההלכתי, לדעת למחול זו באמת מתנה שלא כולם זוכים לה… 💪🏼
1.חזקה היא שאונס במכירה הוא רק הגורם למכירה ברצון?
2.מודעה על אונס חייבת לכלול עדות שאכן המכר היה באונס?
3.מודעה על ביטול מתנה מועילה אף בלא טענת אונס?
תשובות
1.כן
2.כן
3.כן
סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית
אתם ביקשתם – אנחנו ממשיכים!
עד תום המבצע או גמר המלאי.
* בתום המבצע המחיר יעמוד על 499 ש"ח
מָסַר מוֹדָעָא. הודעה שהמכר ייעשה שלא בהסכמתו, והוא מבטל אותו מראש. מוֹצִיאִין אוֹתָהּ מִיָּדוֹ. מיד הקונה, שהחזקת כמה שנים בקרקע אינה מוכיחה בעלות למי שהוחזק כגזלן של השדה (הלכות טוען ונטען יג,יא).