הפרק המלא 

ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ

[א] הָאִשָּׁה שֶׁאָמְרָה: 'הֲרֵי עָלַי קֵן כְּשֶׁאֵלֵד זָכָר', יָלְדָה זָכָר – מְבִיאָה אַרְבָּעָה עוֹפוֹת: שְׁנַיִם לְנִדְרָהּ, וְהֵן עוֹלָה כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, וּשְׁנַיִם לְחוֹבָתָהּ מִשּׁוּם לֵדָה, וְהֵן אֶחָד עוֹלָה וְאֶחָד חַטָּאת. נִמְצֵאתָ לָמֵד שֶׁהַכֹּהֵן צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת שָׁלֹשׁ פְּרִידִין לְמַעְלָן וּפְרִידָה אַחַת לְמַטָּן. טָעָה וְעָשָׂה שְׁתַּיִם לְמַעְלָן וּשְׁתַּיִם לְמַטָּן, וְלֹא נִמְלַךְ – צְרִיכָה לְהָבִיא עוֹד פְּרִידָה אַחַת, וְיַקְרִיבֶנָּה לְמַעְלָה.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהֵבִיאָה הָאַרְבָּעָה מִמִּין אֶחָד, שֶׁהָיוּ כֻּלָּן תּוֹרִין אוֹ בְּנֵי יוֹנָה. אֲבָל אִם הָיוּ שְׁתֵּי תּוֹרִים עִם שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה, וְעָשָׂה שְׁתַּיִם לְמַעְלָה וּשְׁתַּיִם לְמַטָּה – צְרִיכָה לְהָבִיא עוֹד תּוֹר וּבֶן יוֹנָה, וְיַעֲשֶׂה שְׁתֵּיהֶן לְמַעְלָה, כְּדֵי לָצֵאת יְדֵי חוֹבָתָהּ.
שֶׁאִם עָשָׂה בַּתְּחִלָּה שְׁתֵּי הַתּוֹרִים לְמַטָּה – צְרִיכָה תּוֹר לְמַעְלָה לְהַשְׁלִים חוֹבָתָהּ, וְאִם עָשָׂה שְׁנֵי בְּנֵי הַיּוֹנָה לְמַטָּה – צְרִיכָה בֶּן יוֹנָה לְמַעְלָה לְהַשְׁלִים חוֹבָתָהּ, שֶׁאֵין אָדָם מֵבִיא חוֹבָתוֹ גּוֹזָל אֶחָד תּוֹר וְאֶחָד בֶּן יוֹנָה, אֶלָּא אוֹ שְׁנֵיהֶן תּוֹרִים אוֹ שְׁנֵיהֶן בְּנֵי יוֹנָה.
א. הֲרֵי עָלַי קֵן כְּשֶׁאֵלֵד זָכָר. נדרה להביא זוג עופות לעולת נדבה כשתלד זכר. וְהֵן עוֹלָה כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. שקרבן העוף בא רק לחטאת ועולה (הלכות מעשה הקרבנות א,ח-יא) וחטאת אינה באה בנדר ונדבה (שם יד,ח). וּשְׁנַיִם לְחוֹבָתָהּ מִשּׁוּם לֵדָה. יולדת ענייה מביאה בהשלמת טהרתה קן (הלכות מחוסרי כפרה א,ג). שָׁלֹשׁ פְּרִידִין לְמַעְלָן. שני עופות לשם עולת נדרה ואחד לשם עולת חובה ('פרידין' הם עופות בודדים). וּפְרִידָה אַחַת לְמַטָּן. לשם חטאת חובתה. וְלֹא נִמְלַךְ. לא שאל את האישה היכן להקריב את העופות שלה. צְרִיכָה לְהָבִיא עוֹד פְּרִידָה אַחַת וְיַקְרִיבֶנָּה לְמַעְלָה. כיוון שאחד מהעולות הוקרב למטה.
וְעָשָׂה שְׁתַּיִם לְמַעְלָה. ממין אחד. וּשְׁתַּיִם לְמַטָּה. מהמין השני. ולא ידוע איזה מין עשה למעלה ואיזה למטה. כְּדֵי לָצֵאת יְדֵי חוֹבָתָהּ. לצאת ידי קרבן העולה שחייבת בה מחמת הלידה.
שֶׁאִם עָשָׂה בַּתְּחִלָּה שְׁתֵּי הַתּוֹרִים לְמַטָּה צְרִיכָה תּוֹר לְמַעְלָה לְהַשְׁלִים חוֹבָתָהּ וכו'. שמזוג העופות שעשה למטה, אחד כשר לחטאת והשני שהיה צריך להיות עולה נפסל, וצריכה להביא עוד עוף מאותו המין ולהקריבו למעלה לשם עולת החובה שלה.
[ב] פֵּרְשָׁה נִדְרָהּ וְאָמְרָה לַכֹּהֵן: 'אֵלּוּ לְנִדְרִי וְאֵלּוּ לְחוֹבָתִי', וְעָשָׂה אוֹתָן הַכֹּהֵן שְׁתַּיִם לְמַעְלָה וּשְׁתַּיִם לְמַטָּה, וְלֹא יָדַע אֵי זֶה מֵהֶן עָשָׂה לְמַעְלָה – צְרִיכָה לְהָבִיא שְׁלֹשָׁה עוֹפוֹת: שְׁנַיִם לְנִדְרָהּ, וְאֶחָד לְהַשְׁלִים חוֹבָתָהּ, וְיֵעָשׂוּ הַשְּׁלֹשָׁה לְמַעְלָה, שֶׁהֲרֵי פֵּרְשָׁה נִדְרָהּ, וְשֶׁמָּא שְׁנַיִם שֶׁל נֶדֶר נַעֲשׂוּ לְמַטָּה, שֶׁהֵן פְּסוּלוֹת.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהֵבִיאָה הָאַרְבָּעָה שֶׁפֵּרְשָׁה נִדְרָהּ בִּשְׁנַיִם מֵהֶן מִמִּין אֶחָד. אֲבָל אִם הָיוּ שְׁנֵי מִינִין – תָּבִיא אַרְבָּעָה אֲחֵרִים: שְׁנַיִם מִמִּין שֶׁפֵּרְשָׁה בּוֹ נִדְרָהּ יֵעָשׂוּ לְנִדְרָהּ, וּשְׁנַיִם מֵאֵיזֶה מִין שֶׁתִּרְצֶה יִהְיוּ לְחוֹבָתָהּ, וְיֵעָשׂוּ אֶחָד לְמַעְלָה וְאֶחָד לְמַטָּה.
[ג] קָבְעָה נִדְרָהּ וְאָמְרָה: 'אִם אֵלֵד זָכָר הֲרֵי עָלַי שְׁתֵּי תּוֹרִים', וְיָלְדָה, וְהֵבִיאָה אַרְבָּעָה עוֹפוֹת, שְׁנַיִם לְנִדְרָהּ וּשְׁנַיִם לְחוֹבָתָהּ, וְעָשָׂה שְׁתַּיִם לְמַעְלָה וּשְׁתַּיִם לְמַטָּה, וְלֹא יָדַע אֵי זֶה נַעֲשָׂה לְמַעְלָה וְלֹא אֵי זֶה נַעֲשָׂה לְמַטָּה, וְגַם הִיא שָׁכְחָה וְלֹא יָדְעָה בְּאֵי זֶה מִין קָבְעָה נִדְרָהּ, אִם בַּתּוֹרִים אוֹ בִּבְנֵי הַיּוֹנָה – הֲרֵי זוֹ צְרִיכָה לְהָבִיא שְׁתֵּי תּוֹרִים עִם שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה לְנִדְרָהּ, וְיֵעָשׂוּ אַרְבַּעְתָּן לְמַעְלָה, וְתָבִיא גּוֹזָל אֶחָד לְהַשְׁלִים חוֹבָתָהּ, וְיֵעָשֶׂה לְמַעְלָה, שֶׁכְּבָר עָשָׂה שְׁתַּיִם לְמַטָּה שֶׁהֵן חַטָּאת.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהֵבִיאָה הָאַרְבָּעָה תְּחִלָּה מִמִּין אֶחָד. אֲבָל אִם הָיוּ שְׁנֵי מִינִין – צְרִיכָה לְהָבִיא שִׁשָּׁה עוֹפוֹת: שְׁתֵּי תּוֹרִים עִם שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה לְנִדְרָהּ, וְתָבִיא לְחוֹבָתָהּ שְׁתֵּי תּוֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה, לְהֵעָשׂוֹת אֶחָד לְמַעְלָה וְאֶחָד לְמַטָּה.
וְכֵן אִם נְתָנַתָּם לַכֹּהֵן וְשָׁכְחָה מַה נָּתְנָה לוֹ, וְהָלַךְ הַכֹּהֵן וְעָשָׂה וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ הֵיכָן עָשָׂה, אִם הַכֹּל לְמַעְלָה אִם הַכֹּל לְמַטָּה אוֹ מֶחֱצָה לְמַעְלָה וּמֶחֱצָה לְמַטָּה – הֲרֵי זוֹ תָּבִיא שְׁתֵּי תּוֹרִים עִם שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה לְנִדְרָהּ, וְתָבִיא שְׁתֵּי תּוֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה לְחוֹבָתָהּ.
[ד] קָבְעָה חוֹבָתָהּ וְקָבְעָה נִדְרָהּ, וְשָׁכְחָה בַּמֶּה קָבְעָה, וְאֶפְשָׁר שֶׁחוֹבָתָהּ כֶּבֶשׂ לְעוֹלָה וּפְרִידָה אַחַת תּוֹר אוֹ בֶּן יוֹנָה לְחַטָּאת – לְפִיכָךְ תָּבִיא שִׁשָּׁה פְּרִידִין: אַרְבַּע לְנִדְרָהּ וּשְׁתַּיִם לְחוֹבָתָהּ, וְעוֹד תָּבִיא חַטָּאת אַחַת בֶּן יוֹנָה אוֹ תּוֹר עִם הַכֶּבֶשׂ, נִמְצֵאת שֶׁהֵבִיאָה שִׁבְעָה עוֹפוֹת. [ה] וְכָל הַחַטָּאוֹת הָאֵלּוּ אֵינָן נֶאֱכָלוֹת, מִפְּנֵי שֶׁהֵן סָפֵק.

תקציר הפרק 

פרק י הלכות פסולי המקודשין

טעויות בקרבן יולדת

יולדת שנדרה להביא קן, תביא אותו בנוסף על הקן שמחוייבת (קורבן היולדת מאפשר לאשה לאכול בשר קורבן, או להיכנס אל בית המקדש, דברים שאסורים לה משעה שילדה. קורבן היולדת מובא 40 יום לאחר לידת בן, ו-80 יום לאחר לידת בת. הקורבן מתחלק לשני חלקים – עולה וחטאת. לקורבן העולה מביאה האשה כבש בן שנה, ואם היא ענייה, היא מביאה תור או בן יונה. לקורבן החטאת מביאה האישה תור או בן יונה, בין ענייה ובין עשירה).

אם הכהן טעה באופן הקרבתם -תביא כמספר העופות שבודאי לא הוקרבו כראוי, בכל מקרה לגופו.

שיעור וידאו עם הרב חיים סבתו 

Play Video

שיעור שמע עם הרב חיים סבתו 

מושג מן הפרק 

Play Video

עוד על הלכות פסולי המוקדשין ברמב"ם 

שאלות חזרה על הפרק 

010 - IdeaCreated with Sketch.לב הלימוד - הרחבה על הפרק 

פרשת שבוע מהרמב"ם 

נייר עמדה - אקטואליה 

סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית

ב-299 ש"ח בלבד!

ממשיכים את הסבסוד!

* שווי מקורי לסט 835 ש"ח

*משלוח עד 21 ימי עסקים

הלימוד להצלחת כוחות הביטחון ולעילוי נשמת הנופלים הי"ד

דילוג לתוכן