פרק י', הקדמות, ספר המדע
ט״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט״ו בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ח׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ז׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ו׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ג׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ב׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
א׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ל׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
כ״ה בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ט בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ח בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״א באלול ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
י׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ט׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ח׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה

הפרק המלא 

ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ

. וְרָאִיתִי לְחַלֵּק חִבּוּר זֶה לְאַרְבָּעָה עָשָׂר סְפָרִים: סֵפֶר רִאשׁוֹן – אֶכְלֹל בּוֹ כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁהֵן עִקַּר דַּת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, וְצָרִיךְ אָדָם לֵידַע אוֹתָן תְּחִלַּת הַכֹּל, כְּגוֹן יִחוּד שְׁמוֹ בָּרוּךְ הוּא וְאִסּוּר עֲבוֹדָה זָרָה. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר הַמַּדָּע. סֵפֶר שֵׁנִי – אֶכְלֹל בּוֹ הַמִּצְווֹת שֶׁהֵן תְּדִירוֹת, שֶׁנִּצְטַוִּינוּ בָּהֶם כְּדֵי לֶאֱהֹב אֶת הַמָּקוֹם וּלְזָכְרוֹ תָּמִיד, כְּגוֹן קְרִיַּת שְׁמַע וּתְפִלָּה וּתְפִלִּין וּבְרָכוֹת, וּמִילָה בִּכְלָלָן, לְפִי שֶׁהִיא אוֹת בְּבְשָׂרֵנוּ לְהַזְכִּיר תָּמִיד בְּשָׁעָה שֶׁאֵין שָׁם לֹא תְּפִלִּין וְלֹא צִיצִית וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר אַהֲבָה. סֵפֶר שְׁלִישִׁי – אֶכְלֹל בּוֹ הַמִּצְווֹת שֶׁהֵם בִּזְמַנִּים יְדוּעִים, כְּגוֹן שַׁבָּת וּמוֹעֲדוֹת. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר זְמַנִּים. סֵפֶר רְבִיעִי – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁל בְּעִילָה, כְּגוֹן קִדּוּשִׁין וְגֵרוּשִׁין וְיִבּוּם וַחֲלִיצָה. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר נָשִׁים. סֵפֶר חֲמִישִׁי – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁל בִּיאוֹת אֲסוּרוֹת וּמִצְווֹת שֶׁל מַאֲכָלוֹת אֲסוּרוֹת, לְפִי שֶׁבִּשְׁנֵי עִנְיָנִים הָאֵלּוּ קִדְּשָׁנוּ הַמָּקוֹם וְהִבְדִּילָנוּ מִן הָאֻמּוֹת, בַּעֲרָיוֹת וּבְמַאֲכָלוֹת אֲסוּרוֹת, וּבִשְׁנֵיהֶם נֶאֱמַר: "וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים" (ויקרא כ,כו), "אֲשֶׁר הִבְדַּלְתִּי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים" (שם כ,כד). וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר קְדֻשָּׁה. סֵפֶר שִׁשִּׁי – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁיִּתְחַיֵּב בָּהֶם מִי שֶׁאָסַר עַצְמוֹ בִּדְבָרִים, כְּגוֹן שְׁבוּעוֹת וּנְדָרִים. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר הַפְלָאָה. סֵפֶר שְׁבִיעִי – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁהֵם בְּזֶרַע הָאָרֶץ, כְּגוֹן שְׁמִטִּים וְיוֹבְלוֹת וּמַעַשְׂרוֹת וּתְרוּמוֹת, וּשְׁאָר מִצְווֹת הַנִּגְלָלִים עִמָּהֶן מֵעִנְיָנָם. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר זְרָעִים. סֵפֶר שְׁמִינִי – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁהֵן בְּבִנְיַן מִקְדָּשׁ וְקָרְבְּנוֹת צִבּוּר הַתְּמִידִין. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר עֲבוֹדָה. סֵפֶר תְּשִׁיעִי – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁהֵם בְּקָרְבְּנוֹת הַיָּחִיד. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר קָרְבָּנוֹת. סֵפֶר עֲשִׂירִי – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁהֵן בִּטְהָרוֹת וְטֻמְאוֹת. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר טָהֳרָה. סֵפֶר אַחַד עָשָׂר – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ וְיֵשׁ בָּהֶם הֶזֵּק תְּחִלָּה, בְּמָמוֹן אוֹ בְּגוּף. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר נְזָקִים. סֵפֶר שְׁנֵים עָשָׂר – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת מְכִירָה וּקְנִיָּה. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר קִנְיָן. סֵפֶר שְׁלֹשָׁה עָשָׂר – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ בִּשְׁאָר הַדִּינִין שֶׁאֵין בִּתְחִלָּתָן הֶזֵּק, כְּגוֹן שׁוֹמְרִים וּבַעֲלֵי חוֹבוֹת וּטְעָנוֹת וּכְפִירוֹת. וְקָרָאתִי סֵפֶר זֶה סֵפֶר מִשְׁפָּטִים. סֵפֶר אַרְבָּעָה עָשָׂר – אֶכְלֹל בּוֹ מִצְווֹת שֶׁהֵן מְסוּרִין לַסַּנְהֶדְרִין, כְּגוֹן מִיתוֹת בֵּית דִּין וְקַבָּלַת עֵדוּת וְדִין הַמֶּלֶךְ וּמִלְחֲמוֹתָיו. וְקָרָאתִי שֵׁם סֵפֶר זֶה סֵפֶר שׁוֹפְטִים. וְזֶה הוּא חִלּוּק הֲלָכוֹת שֶׁל חִבּוּר זֶה לְפִי עִנְיְנֵי הַסְּפָרִים, וְחִלּוּק הַמִּצְווֹת לְפִי עִנְיְנֵי הַהֲלָכוֹת: א. סֵפֶר הַמַּדָּע הִלְכוֹתָיו חָמֵשׁ, וְזֶה הוּא סִדּוּרָן: הִלְכוֹת יְסוֹדֵי הַתּוֹרָה, הִלְכוֹת דֵּעוֹת, הִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה, הִלְכוֹת עֲבוֹדָה זָרָה וְחֻקּוֹת הַגּוֹיִים, הִלְכוֹת תְּשׁוּבָה. הִלְכוֹת יְסוֹדֵי הַתּוֹרָה – יֵשׁ בִּכְלָלָן עֶשֶׂר מִצְווֹת, שֵׁשׁ מִצְווֹת עֲשֵׂה וְאַרְבַּע מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לֵידַע שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֱלוֹהַּ (עשה א). ב) שֶׁלֹּא יַעֲלֶה בַּמַּחֲשָׁבָה שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֱלוֹהַּ זוּלָתִי יי (לא תעשה א). ג) לְיַחֲדוֹ (עשה ב). ד) לְאָהֳבוֹ (עשה ג). ה) לְיִרְאָה מִמֶּנּוּ (עשה ד). ו) לְקַדֵּשׁ שְׁמוֹ (עשה ט). ז) שֶׁלֹּא לְחַלֵּל אֶת שְׁמוֹ (לא תעשה סג). ח) שֶׁלֹּא לְאַבֵּד דְּבָרִים שֶׁנִּקְרָא שְׁמוֹ עֲלֵיהֶן (לא תעשה סה). ט) לִשְׁמֹעַ מִן הַנָּבִיא הַמְדַבֵּר בִּשְׁמוֹ (עשה קעב). י) שֶׁלֹּא לְנַסּוֹתוֹ (לא תעשה סד). הִלְכוֹת דֵּעוֹת – יֵשׁ בִּכְלָלָן אַחַת עֶשְׂרֵה מִצְווֹת, חָמֵשׁ מִצְווֹת עֲשֵׂה וְשֵׁשׁ מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לְהִדַּמּוֹת בִּדְרָכָיו (עשה ח). ב) לְהִדַּבֵּק בְּיוֹדְעָיו (עשה ו). ג) לֶאֱהֹב אֶת רֵעִים (עשה רו). ד) לֶאֱהֹב אֶת הַגֵּרִים (עשה רז). ה) שֶׁלֹּא לִשְׂנֹא אַחִים (לא תעשה שב). ו) לְהוֹכִיחַ (עשה רח). ז) שֶׁלֹּא לְהַלְבִּין פָּנִים (לא תעשה שג). ח) שֶׁלֹּא לְעַנּוֹת אֲמֵלָלִין (לא תעשה רנו). ט) שֶׁלֹּא לַהֲלֹךְ רָכִיל (לא תעשה שא). י) שֶׁלֹּא לִנְקֹם (לא תעשה שד). יא) שֶׁלֹּא לִנְטֹר (לא תעשה שה). הִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה – יֵשׁ בִּכְלָלָן שְׁתֵּי מִצְווֹת עֲשֵׂה: רִאשׁוֹנָה – לִלְמֹד תּוֹרָה (עשה יא), שְׁנִיָּה – לְכַבֵּד מְלַמְּדֶיהָ וְיוֹדְעֶיהָ (עשה רט). הִלְכוֹת עֲבוֹדָה זָרָה וְחֻקּוֹת הַגּוֹיִם – יֵשׁ בִּכְלָלָן אַחַת וַחֲמִשִּׁים מִצְווֹת, שְׁתֵּי מִצְווֹת עֲשֵׂה וְתֵשַׁע וְאַרְבָּעִים מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) שֶׁלֹּא לִפְנוֹת אַחַר עֲבוֹדָה זָרָה (לא תעשה י). ב) שֶׁלֹּא לָתוּר אַחַר הִרְהוּר הַלֵּב וּרְאִיַּת הָעֵינַיִם (לא תעשה מז). ג) שֶׁלֹּא לְגַדֵּף (לא תעשה ס). ד) שֶׁלֹּא יַעֲבֹד אוֹתָהּ כְּדֶרֶךְ עֲבוֹדָתָהּ (לא תעשה ו). ה) שֶׁלֹּא יִשְׁתַּחֲוֶה לָהּ (לא תעשה ה). ו) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת פֶּסֶל לְעַצְמוֹ (לא תעשה ב). ז) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת פֶּסֶל אֲפִלּוּ לַאֲחֵרִים (לא תעשה ג). ח) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת צוּרוֹת אֲפִלּוּ לְנוֹי (לא תעשה ד). ט) שֶׁלֹּא לְהַדִּיחַ אֲחֵרִים אַחֲרֶיהָ (לא תעשה טו). י) לִשְׂרֹף עִיר הַנִּדַּחַת (עשה קפו). יא) שֶׁלֹּא לִבְנוֹתָהּ (לא תעשה כג). יב) שֶׁלֹּא לֵהָנוֹת מִכָּל מָמוֹנָהּ (לא תעשה כד). יג) שֶׁלֹּא לְהָסִית יָחִיד לְעָבְדָהּ (לא תעשה יו). יד) שֶׁלֹּא לֶאֱהֹב הַמֵּסִית (לא תעשה יז). טו) שֶׁלֹּא לַעֲזֹב שִׂנְאָתוֹ (לא תעשה יח). יו) שֶׁלֹּא לְהַצִּילו (לא תעשה יט). יז) שֶׁלֹּא לְלַמֵּד עָלָיו זְכוּת (לא תעשה כ). יח) שֶׁלֹּא יִמָּנַע מִלְּלַמֵּד עָלָיו חוֹבָה (לא תעשה כא). יט) שֶׁלֹּא לְהִתְנַבֵּא בִּשְׁמָהּ (לא תעשה כו). כ) שֶׁלֹּא לִשְׁמֹעַ מִן הַמִּתְנַבֵּא בִּשְׁמָהּ (לא תעשה כח). כא) שֶׁלֹּא לְהִתְנַבֵּא בְּשֶׁקֶר וַאֲפִלּוּ בְּשֵׁם יי (לא תעשה כז). כב) שֶׁלֹּא לָגוּר מֵהֲרִיגַת נְבִיא שֶׁקֶר (לא תעשה כט). כג) שֶׁלֹּא לִשָּׁבַע בְּשֵׁם עֲבוֹדָה זָרָה (לא תעשה יד). כד) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת אוֹב (לא תעשה ח). כה) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת יִדְּעוֹנִי (לא תעשה ט). כו) שֶׁלֹּא לְהַעֲבִיר לַמֹּלֶךְ (לא תעשה ז). כז) שֶׁלֹּא לְהָקִים מַצֵּבָה (לא תעשה יא). כח) שֶׁלֹּא לְהִשְׁתַּחֲוֹת עַל אֶבֶן מַשְׂכִּית (לא תעשה יב). כט) שֶׁלֹּא לִטַּע אֲשֵׁרָה (לא תעשה יג). ל) לְאַבֵּד עֲבוֹדָה זָרָה וְכָל הַנַּעֲשֶׂה בִּשְׁבִילָהּ (עשה קפה). לא) שֶׁלֹּא לֵהָנוֹת בַּעֲבוֹדָה זָרָה וּבְכָל מְשַׁמְּשֶׁיהָ (לא תעשה כה). לב) שֶׁלֹּא לֵהָנוֹת בְּצִפּוּיֵי נֶעֱבָד (לא תעשה כב). לג) שֶׁלֹּא לִכְרֹת בְּרִית לְעוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה (לא תעשה מח). לד) שֶׁלֹּא לָחֹן עֲלֵיהֶם (לא תעשה נ). לה) שֶׁלֹּא יֵשְׁבוּ בְּאַרְצֵנוּ (לא תעשה נא). לו) שֶׁלֹּא לְהִדַּמּוֹת בְּמִנְהֲגוֹתָם וּבְמַלְבּוּשָׁם (לא תעשה ל). לז) שֶׁלֹּא לְנַחֵשׁ (לא תעשה לג). לח) שֶׁלֹּא לִקְסֹם (לא תעשה לא). לט) שֶׁלֹּא לְעוֹנֵן (לא תעשה לב). מ) שֶׁלֹּא לַחֲבֹר חֶבֶר (לא תעשה לה). מא) שֶׁלֹּא לִדְרֹשׁ אֶל הַמֵּתִים (לא תעשה לח). מב) שֶׁלֹּא לִשְׁאֹל בְּאוֹב (לא תעשה לו). מג) שֶׁלֹּא לִשְׁאֹל בְּיִדְּעוֹנִי (לא תעשה לז). מד) שֶׁלֹּא לְכַשֵּׁף (לא תעשה לד). מה) שֶׁלֹּא לְהַקִּיף פְּאַת רֹאשׁ (לא תעשה מג). מו) שֶׁלֹּא לְהַשְׁחִית פְּאַת הַזָּקָן (לא תעשה מד). מז) שֶׁלֹּא יַעְדֶּה אִישׁ עֲדִי אִשָּׁה (לא תעשה מ). מח) שֶׁלֹּא תַּעְדֶּה אִשָּׁה עֲדִי אִישׁ (לא תעשה לט). מט) שֶׁלֹּא לִכְתֹּב קַעֲקַע (לא תעשה מא). נ) שֶׁלֹּא לְהִתְגּוֹדֵד (לא תעשה מה). נא) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת קָרְחָה עַל מֵת (לא תעשה קעא). הִלְכוֹת תְּשׁוּבָה – מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא שֶׁיָּשׁוּב הַחוֹטֵא מֵחֶטְאוֹ לִפְנֵי יי וְיִתְוַדֶּה (עשה עג). נִמְצְאוּ כָּל הַמִּצְווֹת הַנִּכְלָלוֹת בְּסֵפֶר זֶה חָמֵשׁ וְשִׁבְעִים, שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה מֵהֶן מִצְווֹת עֲשֵׂה וְתֵשַׁע וַחֲמִשִּׁים מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה. ב. סֵפֶר אַהֲבָה הִלְכוֹתָיו שֵׁשׁ, וְזֶה הוּא סִדּוּרָן: הִלְכוֹת קְרִיַּת שְׁמַע, הִלְכוֹת תְּפִלָּה וּבִרְכַּת כֹּהֲנִים, הִלְכוֹת תְּפִלִּין וּמְזוּזָה וְסֵפֶר תּוֹרָה, הִלְכוֹת צִיצִית, הִלְכוֹת בְּרָכוֹת, הִלְכוֹת מִילָה. הִלְכוֹת קְרִיַּת שְׁמַע – מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא לִקְרֹא קְרִיַּת שְׁמַע פַּעֲמַיִם בַּיּוֹם (עשה י). הִלְכוֹת תְּפִלָּה וּבִרְכַּת כֹּהֲנִים – יֵשׁ בִּכְלָלָן שְׁתֵּי מִצְווֹת עֲשֵׂה, אַחַת – לַעֲבֹד אֶת יי בִּתְפִלָּה בְּכָל יוֹם (עשה ה), שְׁנִיָּה – לְבָרֵךְ כֹּהֲנִים אֶת יִשְׂרָאֵל בְּכָל יוֹם (עשה כו). הִלְכוֹת תְּפִלִּין וּמְזוּזָה וְסֵפֶר תּוֹרָה – יֵשׁ בִּכְלָלָן חָמֵשׁ מִצְווֹת עֲשֵׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לִהְיוֹת תְּפִלִּין עַל הָרֹאשׁ (עשה יב). ב) לְקָשְׁרָם עַל הַיָּד (עשה יג). ג) לִקְבֹּעַ מְזוּזָה בְּפִתְחֵי הַשְּׁעָרִים (עשה טו). ד) לִכְתֹּב כָּל אִישׁ סֵפֶר תּוֹרָה לְעַצְמוֹ (עשה יז). ה) לִכְתֹּב הַמֶּלֶךְ סֵפֶר שֵׁנִי לְעַצְמוֹ כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ שְׁנֵי סִפְרֵי תּוֹרָה (עשה יח). הִלְכוֹת צִיצִית – מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא לַעֲשׂוֹת צִיצִית עַל כַּנְפֵי הַכְּסוּת (עשה יד). הִלְכוֹת בְּרָכוֹת – מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא לְבָרֵךְ אֶת שְׁמוֹ אַחַר אֲכִילָה (עשה יט). הִלְכוֹת מִילָה – מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא לָמוּל אֶת הַזְּכָרִים בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי (עשה רטו). נִמְצְאוּ כָּל הַמִּצְווֹת הַנִּכְלָלוֹת בְּסֵפֶר זֶה אַחַת עֶשְׂרֵה מִצְווֹת עֲשֵׂה. ג. סֵפֶר זְמַנִּים הִלְכוֹתָיו עֶשֶׂר, וְזֶה הוּא סִדּוּרָן: הִלְכוֹת שַׁבָּת, הִלְכוֹת עֵרוּבִין, הִלְכוֹת שְׁבִיתַת עָשׂוֹר, הִלְכוֹת שְׁבִיתַת יוֹם טוֹב, הִלְכוֹת חָמֵץ וּמַצָּה, הִלְכוֹת שׁוֹפָר וְסֻכָּה וְלוּלָב, הִלְכוֹת שְׁקָלִים, הִלְכוֹת קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ, הִלְכוֹת תַּעֲנִיּוֹת, הִלְכוֹת מְגִלָּה וַחֲנֻכָּה. הִלְכוֹת שַׁבָּת – יֵשׁ בִּכְלָלָן חָמֵשׁ מִצְווֹת, שְׁתֵּי מִצְווֹת עֲשֵׂה וְשָׁלֹשׁ מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לִשְׁבֹּת בַּשְּׁבִיעִי (עשה קנד). ב) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה (לא תעשה שכ). ג) שֶׁלֹּא לַעֲנֹשׁ בְּשַׁבָּת (לא תעשה שכב). ד) שֶׁלֹּא לָצֵאת חוּץ לַגְּבוּל בְּשַׁבָּת (לא תעשה שכא). ה) לְקַדֵּשׁ הַיּוֹם בִּזְכִירָה (עשה קנה). הִלְכוֹת עֵרוּבִין – מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, וְאֵינָהּ מִן הַמִּנְיָן. הִלְכוֹת שְׁבִיתַת עָשׂוֹר – יֵשׁ בִּכְלָלָן אַרְבַּע מִצְווֹת, שְׁתֵּי מִצְווֹת עֲשֵׂה וּשְׁתֵּי מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לִשְׁבֹּת בּוֹ מִמְּלָאכָה (עשה קסה). ב) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה (לא תעשה שכז). ג) לְהִתְעַנּוֹת בּוֹ (עשה קסד). ד) שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת בּו (לא תעשה קצו). הִלְכוֹת שְׁבִיתַת יוֹם טוֹב – יֵשׁ בִּכְלָלָן שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מִצְווֹת, שֵׁשׁ מִצְווֹת עֲשֵׂה וְשֵׁשׁ מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לִשְׁבֹּת בָּרִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח (עשה קנט). ב) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה (לא תעשה שכג). ג) לִשְׁבֹּת בַּשְּׁבִיעִי שֶׁל פֶּסַח (עשה קס). ד) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה (לא תעשה שכד). ה) לִשְׁבֹּת בְּיוֹם חַג הַשָּׁבוּעוֹת (עשה קסב). ו) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה (לא תעשה שכה). ז) לִשְׁבֹּת בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה (עשה קסג). ח) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה (לא תעשה שכו). ט) לִשְׁבֹּת בָּרִאשׁוֹן שֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת (עשה קסו). י) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה (לא תעשה שכח). יא) לִשְׁבֹּת בַּשְּׁמִינִי שֶׁל חַג (עשה קסז). יב) שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה (לא תעשה שכט). הִלְכוֹת חָמֵץ וּמַצָּה – יֵשׁ בִּכְלָלָן שְׁמוֹנֶה מִצְווֹת, שָׁלֹשׁ מִצְווֹת עֲשֵׂה וְחָמֵשׁ מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל חָמֵץ בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר מֵחֲצוֹת הַיּוֹם וּלְמַעְלָה (לא תעשה קצט). ב) לְהַשְׁבִּית שְׂאֹר מֵאַרְבָּעָה עָשָׂר (עשה קנו). ג) שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל חָמֵץ כָּל שִׁבְעָה (לא תעשה קצז). ד) שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל תַּעֲרֹבֶת חָמֵץ כָּל שִׁבְעָה (לא תעשה קצח). ה) שֶׁלֹּא יֵרָאֶה חָמֵץ כָּל שִׁבְעָה (לא תעשה ר). ו) שֶׁלֹּא יִמָּצֵא חָמֵץ כָּל שִׁבְעָה (לא תעשה רא). ז) לֶאֱכֹל מַצָּה בְּלֵילֵי הַפֶּסַח (עשה קנח). ח) לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם בְּאוֹתוֹ הַלַּיְלָה (עשה קנז). הִלְכוֹת שׁוֹפָר וְסֻכָּה וְלוּלָב – יֵשׁ בִּכְלָלָן שָׁלֹשׁ מִצְווֹת עֲשֵׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לִשְׁמֹעַ קוֹל שׁוֹפָר בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי (עשה קע). ב) לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה שִׁבְעַת יְמֵי הֶחָג (עשה קסח). ג) לִנְטֹל לוּלָב בַּמִּקְדָּשׁ כָּל שִׁבְעַת יְמֵי הֶחָג (עשה קסט). הִלְכוֹת שְׁקָלִים – מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא לִתֵּן כָּל אִישׁ מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּכָל שָׁנָה (עשה קעא). הִלְכוֹת קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ – מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא לַחֲשֹׁב וְלֵידַע וְלִקְבֹּעַ בְּאֵיזֶה יוֹם הוּא תְּחִלַּת כָּל חֹדֶשׁ וְחֹדֶשׁ מֵחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה (עשה קנג). הִלְכוֹת תַּעֲנִיּוֹת – מִצְוַת עֲשֵׂה אַחַת, וְהִיא לְהִתְעַנּוֹת וְלִזְעֹק לִפְנֵי יי בְּעֵת כָּל צָרָה גְּדוֹלָה שֶׁתָּבֹא עַל הַצִּבּוּר (עשה נט). הִלְכוֹת מְגִלָּה וַחֲנֻכָּה – יֵשׁ בִּכְלָלָן שְׁתֵּי מִצְווֹת עֲשֵׂה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, וְאֵינָם מִן הַמִּנְיָן. נִמְצְאוּ כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁל תּוֹרָה הַנִּכְלָלוֹת בְּסֵפֶר זֶה חָמֵשׁ וּשְׁלֹשִׁים, תְּשַׁע עֶשְׂרֵה מֵהֶן מִצְווֹת עֲשֵׂה וְשֵׁשׁ עֶשְׂרֵה מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְיֵשׁ בּוֹ שָׁלֹשׁ מִצְווֹת מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. ד. סֵפֶר נָשִׁים הִלְכוֹתָיו חָמֵשׁ, וְזֶה הוּא סִדּוּרָן: הִלְכוֹת אִישׁוּת, הִלְכוֹת גֵּרוּשִׁין, הִלְכוֹת יִבּוּם וַחֲלִיצָה, הִלְכוֹת נַעֲרָה בְּתוּלָה, הִלְכוֹת שׂוֹטָה. הִלְכוֹת אִישׁוּת – יֵשׁ בִּכְלָלָן אַרְבַּע מִצְווֹת, שְׁתֵּי מִצְווֹת עֲשֵׂה וּשְׁתֵּי מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לִשָּׂא אִשָּׁה בִּכְתֻבָּה וְקִדּוּשִׁין (עשה ריג). ב) שֶׁלֹּא תִּבָּעֵל אִשָּׁה בְּלֹא כְּתֻבָּה וְקִדּוּשִׁין (לא תעשה שנה). ג) שֶׁלֹּא יִמְנַע שְׁאֵר כְּסוּת וְעוֹנָה (לא תעשה רסב). ד) לִפְרוֹת וְלִרְבּוֹת מִמֶּנָּה (עשה ריב). הִלְכוֹת גֵּרוּשִׁין – שְׁתֵּי מִצְווֹת, אַחַת מִצְוַת עֲשֵׂה, וְהִיא שֶׁיְּגָרֵשׁ הַמְגָרֵשׁ בְּסֵפֶר (עשה רכב), שְׁנִיָּה – שֶׁלֹּא יַחֲזִיר גְּרוּשָׁתוֹ מִשֶּׁנִּשֵּׂאת (לא תעשה שנו). הִלְכוֹת יִבּוּם וַחֲלִיצָה – יֵשׁ בִּכְלָלָן שָׁלֹשׁ מִצְווֹת, שְׁתֵּי מִצְווֹת עֲשֵׂה וְאַחַת מִצְוַת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לְיַבֵּם (עשה ריו). ב) לַחֲלֹץ (עשה ריז). ג) שֶׁלֹּא תִּנָּשֵׂא יְבָמָה לְאִישׁ זָר עַד שֶׁתָּסוּר רְשׁוּת הַיָּבָם מֵעָלֶיהָ (לא תעשה שנז). הִלְכוֹת נַעֲרָה בְּתוּלָה – יֵשׁ בִּכְלָלָן חָמֵשׁ מִצְווֹת, שָׁלֹשׁ מִצְווֹת עֲשֵׂה וּשְׁתֵּי מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לִקְנֹס הַמְפַתֶּה (עשה רכ). ב) שֶׁיִּשָּׂא הָאוֹנֵס אֲנוּסָתוֹ (עשה ריח). ג) שֶׁלֹּא יְגָרֵשׁ הָאוֹנֵס (לא תעשה שנח). ד) שֶׁתֵּשֵׁב אֵשֶׁת מוֹצִיא שֵׁם רַע תַּחַת בַּעְלָהּ לְעוֹלָם (עשה ריט). ה) שֶׁלֹּא יְגָרֵשׁ מוֹצִיא שֵׁם רַע אֶת אִשְׁתּוֹ (לא תעשה שנט). הִלְכוֹת שׂוֹטָה – יֵשׁ בִּכְלָלָן שָׁלֹשׁ מִצְווֹת, אַחַת מִצְוַת עֲשֵׂה וּשְׁתַּיִם מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה, וְזֶה הוּא פְּרָטָן: א) לַעֲשׂוֹת לַשּׂוֹטָה כְּתוֹרַת הַקְּנָאוֹת הַסְּדוּרָה בַּתּוֹרָה (עשה רכג). ב) שֶׁלֹּא לִתֵּן שֶׁמֶן עַל קָרְבָּנָהּ (לא תעשה קד). ג) שֶׁלֹּא לִתֵּן עָלָיו לְבֹנָה (לא תעשה קה). נִמְצְאוּ כָּל הַמִּצְווֹת הַנִּכְלָלוֹת בְּסֵפֶר זֶה שְׁבַע עֶשְׂרֵה, מֵהֶן תֵּשַׁע מִצְווֹת עֲשֵׂה וּשְׁמוֹנֶה מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה.
. סֵפֶר שִׁשִּׁי… מִי שֶׁאָסַר עַצְמוֹ בִּדְבָרִים. על ידי דיבור. וְחִלּוּק הַמִּצְווֹת לְפִי עִנְיְנֵי הַהֲלָכוֹת. ברשימה כאן מפורטות שוב כל תרי"ג המצוות, אך כאן המצוות מחולקות ומסודרות לפי סדר ספרי משנה תורה וה'הלכות' שבכל ספר (ובסוגריים הוספנו כאן מראה מקום למצווה במניין המצוות הקצר). רשימה זו חוזרת בניסוח זהה בראשיתו של כל ספר ובראש כל אחת מה'הלכות', כשבכל אחד מהם מופיעות שוב המצוות ברשימה הנוגעות לאותו העניין. מבחינה זו משמשת הרשימה שכאן כמעין מפתח או תוכן עניינים לכל ספר משנה תורה.

תקציר הפרק 

מה שם החיבה ש(לא) נתן הרמב"ם? אם יש לכם ילדים, אתם בטח מכירים את התופעה: בחרתם להם שמות מתוך מחשבה והתכוונות, אבל זה לא משנה לחברים שלהם לתת להם שמות חדשים, כינויי חיבה, שעם הזמן עשויים אפילו להפוך לשם הרשמי שלהם, עד שכולם שוכחים את השם המקורי ונשארים עם שמות החיבה… זה מה שכמעט אירע לספרו של הרמב"ם, "משנה תורה". "משנה תורה" הוא השם שבחר לו אביו-מולידו, שנועד לסמל את היותו מעין 'שני לתורה שבכתב', אלא שהקטע שנלמד היום, בו הרמב"ם כותב שראה "לחלק חיבור זה לארבעה עשר ספרים" הביא להולדתו של כינוי חדש לספרו, "היד החזקה", הנמצא בשימושם של רבים – עד שכמעט ונשכח שמו המקורי של החיבור! אגב, הנה פרט טריוויה משעשע: יש בישראל עמותה בשם "עמותת היד החזקה" — אלא שבמקום לקדם את לימוד ספרו של הרמב"ם, הם דואגים לקידום והפצת ספורט הורדת הידיים בישראל…

שיעור וידאו עם הרב חיים סבתו 

Play Video

שיעור שמע עם הרב חיים סבתו 

מושג מן הפרק 

Play Video

עוד על ספר המדע ברמב"ם 

שאלות חזרה על הפרק 

010 - IdeaCreated with Sketch.לב הלימוד - הרחבה על הפרק 

פרשת שבוע מהרמב"ם 

נייר עמדה - אקטואליה 

סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית

ב-299 ש"ח בלבד!

ממשיכים את הסבסוד ההיסטורי!

*הארגון רשאי לשנות את המחיר בכל עת

* שווי סט 835 ש"ח

*משלוח עד 21 ימי עסקים

הלימוד להצלחת כוחות הביטחון ולעילוי נשמת הנופלים הי"ד

דילוג לתוכן