א. הַחוּטִין הַיּוֹצְאִין מִן הָאָרִיג וְהַחוּטִין שֶׁבִּתְחִלַּת הַיְרִיעָה וְשֶׁבְּסוֹפָהּ, וְהֵן הַנִּקְרָאִין נִימִין – כַּמָּה שִׁעוּרָן? שֶׁל סָדִין וְשֶׁל סוּדָרִין וְשֶׁל שָׂעִיף וְשֶׁל פִּלְיוֹן שֶׁל רֹאשׁ – שֵׁשׁ אֶצְבָּעוֹת; וְשֶׁל חָלוּק שֶׁהוּא קָרוּעַ מִתְּחִלָּתוֹ וְעַד סוֹפוֹ וְאַחַר שֶׁלּוֹבְשִׁין אוֹתוֹ מְקַבְּצִין אוֹתוֹ בְּלוּלָאוֹת – שִׁעוּר חוּטָיו עֶשֶׂר אֶצְבָּעוֹת.
הַסְּגוֹס וְהָרְדִיד וְהַטַּלִּית – שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת. וְכָל הַיָּתֵר עַל הַשִּׁעוּרִין הָאֵלּוּ – הַנּוֹגֵעַ בּוֹ טָהוֹר, אַף עַל פִּי שֶׁהַבֶּגֶד טָמֵא בְּמִדְרָס אוֹ בִּשְׁאָר טֻמְאוֹת, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁאִם נָגְעָה טֻמְאָה בְּיָתֵר שֶׁהַבֶּגֶד טָהוֹר.
ב. נוּמֵי הַכֻּפָּח שֶׁל רֹאשׁ, וְהַמַּסְוֶה שֶׁמַּנִּיחִין הָעַרְבִיִּים עַל פְּנֵיהֶן, וְהַקִּלְקִין הַשְּׁזוּרִין מִן הַשֵּׂעָר, וְהַפֻּנְדָּה שֶׁלּוֹבֵשׁ הָאָדָם עַל בְּשָׂרוֹ, וְהַשִּׂמְלָה, וְהַפַּרְגּוֹד שֶׁמַּנִּיחִין עַל הַפְּתָחִים כְּמוֹ פָּרֹכֶת – נִימֵיהֶן כָּל שֶׁהֵן.
ג. מִשְׁקֹלֶת שֶׁנִּטְמֵאת – הֲרֵי שְׁנֵים עָשָׂר טֶפַח מִן הַחוּט שֶׁלָּהּ חִבּוּר לָהּ, וְכָל הַנּוֹגֵעַ בְּחוּץ לִשְׁנֵים עָשָׂר טֶפַח, טָהוֹר. וּמִשְׁקֹלֶת שֶׁל חָרָשִׁים – שְׁמוֹנָה עָשָׂר טֶפַח; וְשֶׁל בַּנָּיִין – חֲמִשִּׁים אַמָּה. וְהַיָּתֵר עַל מִדּוֹת אֵלּוּ, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא רוֹצֶה בְּקִיּוּמוֹ – טָהוֹר.
ד. וּמִשְׁקֹלֶת שֶׁל סַיָּדִים וְשֶׁל צַיָּרִים, אֲפִלּוּ אֲרֻכִּין כָּל שֶׁהֵן – טְמֵאִין.
ה. חוּט מֹאזְנַיִם שֶׁל זֶהָבִים וְשֶׁל פֶּלֶס וְשֶׁל שׁוֹקְלֵי אַרְגָּמָן טוֹב, שֶׁאוֹחֵז הַשּׁוֹקֵל בּוֹ וְתוֹלֶה הַמֹּאזְנַיִם מִיָּדוֹ – שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת. קָנֶה שֶׁלָּהּ וְחוּטִין שֶׁלָּהּ – כָּל שֶׁהֵן.
חוּט מֹאזְנַיִם שֶׁל מוֹכְרֵי עֲשָׁשִׁיּוֹת שֶׁל מַתָּכוֹת וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן – שְׁלֹשָׁה טְפָחִים. קָנֶה שֶׁלָּהּ וְחוּטִין שֶׁלָּהּ – שְׁנֵים עָשָׂר טֶפַח.
חוּט מֹאזְנַיִם שֶׁל חֶנְוָנִים וְשֶׁל בַּעֲלֵי בָּתִּים – טֶפַח. קְנֵה הַמֹּאזְנַיִם וְהַחוּטִין שֶׁלָּהּ – שִׁשָּׁה טְפָחִים. חוּט מֹאזְנַיִם שֶׁל צַמָּרִים וְשֶׁל שׁוֹקְלֵי זְכוּכִית – טִפְחַיִם. קְנֵה הַמֹּאזְנַיִם וְהַחוּטִין שֶׁלָּהּ – תִּשְׁעָה טְפָחִים. וְהַיָּתֵר עַל הַשִּׁעוּרִין הָאֵלּוּ – אֵינָן חִבּוּר.
ו. הַחֶבֶל שֶׁמְּסָרְגִין בּוֹ הַמִּטּוֹת, מֵאֵימָתַי הוּא חִבּוּר לַמִּטָּה? מִשֶּׁיְּסָרֵג בּוֹ שְׁלֹשָׁה בָּתִּים. וְהַנּוֹגֵעַ בַּחֶבֶל: מִן הַקֶּשֶׁר וְלִפְנִים – טָמֵא; מִן הַקֶּשֶׁר וְלַחוּץ: עַד שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת – טָמֵא, מִפְּנֵי שֶׁהֵן צָרְכּוֹ שֶׁל קֶשֶׁר הֲרֵי הֵן מִכְּלַל הַמִּטָּה; וְחוּץ לְשָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת – טָהוֹר, שֶׁאֵינוֹ מִצֹּרֶךְ הַכְּלִי, שֶׁאֲפִלּוּ פְּסָקוֹ אֵין הַקֶּשֶׁר נִתָּר.
ז. חֶבֶל הַיּוֹצֵא מִן הַמִּטָּה שֶׁהִיא טְמֵאָה: עַד סוֹף אַרְבָּעָה טְפָחִים – הַנּוֹגֵעַ בּוֹ טָהוֹר, שֶׁאֵינוֹ מִצָּרְכֵי הַמִּטָּה, לְפִי שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לִכְלוּם; מִתְּחִלַּת חֲמִשָּׁה וְעַד סוֹף עֲשָׂרָה – טָמֵא, מִפְּנֵי שֶׁתּוֹלִין בּוֹ אֶת הַמִּטּוֹת; מֵעֲשָׂרָה וְלַחוּץ – טָהוֹר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא יָתֵר עַל צֹרֶךְ הַמִּטָּה.
ח. אַבְנֵט שֶׁל אָרִיג שֶׁמַּקִּיפִין אוֹתוֹ עַל הַמִּטָּה כְּדֵי לְקַבֵּץ אֵבָרֶיהָ, וְהוּא הַנִּקְרָא מִזְרָן, שֶׁהָיְתָה קְצָתוֹ יוֹצְאָה מִן הַמִּטָּה: עַד עֲשָׂרָה טְפָחִים – הֲרֵי הוּא מִצָּרְכֵי הַמִּטָּה; יָתֵר עַל כֵּן – אֵינוֹ מִצָּרְכֵי הַמִּטָּה. וּמִזְרָן שֶׁבָּלָה, אִם נִשְׁאַר מִמֶּנּוּ שִׁבְעָה טְפָחִים כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ חֲבָק לַחֲמוֹר – הֲרֵי זֶה מְקַבֵּל טֻמְאָה.
ט. מִטָּה שֶׁהָיְתָה טְמֵאָה מִדְרָס, וּמִזְרָן יוֹצֵא מִמֶּנָּה: עַד עֲשָׂרָה טְפָחִים – הֲרֵי הוּא אַב טֻמְאָה כַּמִּטָּה וְהַכֹּל מִדְרָס; מֵעֲשָׂרָה וְלַחוּץ – הֲרֵי הוּא כְּמַגַּע מִדְרָס. דָּרַס הַזָּב עַל הַמִּזְרָן הַיּוֹצֵא: מֵעֲשָׂרָה וְלִפְנִים – הֲרֵי הַמִּטָּה כֻּלָּהּ מִדְרָס; מֵעֲשָׂרָה וְלַחוּץ – טְהוֹרָה.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? לְמִדְרָס. אֲבָל לִשְׁאָר טֻמְאוֹת, אֲפִלּוּ מֵאָה אַמָּה – כֻּלּוֹ חִבּוּר. כֵּיצַד? מִזְרָן שֶׁהוּא כָּרוּךְ עַל הַמִּטָּה, וְהִכְנִיס קְצָתוֹ לְאֹהֶל הַמֵּת אוֹ שֶׁנָּגַע שֶׁרֶץ בִּקְצָתוֹ אוֹ שֶׁנָּפְלוּ מַשְׁקִין טְמֵאִים עַל קְצָתוֹ – נִטְמֵאת הַמִּטָּה, וַאֲפִלּוּ הָיָה הַקָּצֶה שֶׁנִּטְמָא יוֹצֵא מִן הַמִּטָּה מֵאָה אַמָּה.
י. מִטָּה שֶׁהִיא טְמֵאָה מִדְרָס, וְכָרַךְ לָהּ מִזְרָן – הַכֹּל טָמֵא מִדְרָס; הִפְרִישׁוֹ – הַמִּטָּה מִדְרָס כְּשֶׁהָיְתָה, וְהַמִּזְרָן מַגַּע מִדְרָס. הָיְתָה טְמֵאָה טֻמְאַת שִׁבְעָה, וְכָרַךְ לָהּ מִזְרָן – כֻּלָּהּ טְמֵאָה טֻמְאַת שִׁבְעָה; הִפְרִישׁוֹ – הִיא טְמֵאָה שִׁבְעָה כְּשֶׁהָיְתָה, וְהַמִּזְרָן טָמֵא טֻמְאַת עֶרֶב. הָיְתָה טְמֵאָה טֻמְאַת עֶרֶב, וְכָרַךְ לָהּ מִזְרָן – הַכֹּל טָמֵא טֻמְאַת עֶרֶב; הִפְרִישׁוֹ – הִיא טְמֵאָה טֻמְאַת עֶרֶב כְּשֶׁהָיְתָה, וְהַמִּזְרָן טָהוֹר.
יא. מִטָּה שֶׁכָּרַךְ לָהּ מִזְרָן, וְנָגַע בָּהֶן הַמֵּת – הַכֹּל טָמֵא טֻמְאַת שִׁבְעָה; פֵּרְשׁוּ – טְמֵאִים טֻמְאַת שִׁבְעָה. נָגַע בָּהּ שֶׁרֶץ וְכַיּוֹצֵא בּוֹ – טְמֵאִים טֻמְאַת עֶרֶב; פֵּרְשׁוּ – טְמֵאִים טֻמְאַת עֶרֶב.
יב. כֶּרַע שֶׁהָיְתָה טְמֵאָה מִדְרָס, וְחִבְּרָהּ לַמִּטָּה – הַמִּטָּה כֻּלָּהּ מִדְרָס; פֵּרְשָׁה – הַכֶּרַע טְמֵאָה מִדְרָס כְּשֶׁהָיְתָה, וְהַמִּטָּה מַגַּע מִדְרָס. וְכֵן אִם הָיְתָה הַכֶּרַע טְמֵאָה טֻמְאַת שִׁבְעָה, וְחִבְּרָהּ לַמִּטָּה – הַמִּטָּה כֻּלָּהּ טְמֵאָה טֻמְאַת שִׁבְעָה כְּאִלּוּ נָגַע הַמֵּת בַּכֶּרַע שֶׁלָּהּ. וְאִם הִזָּה עַל הַמִּטָּה – טָהֲרָה הַכֶּרַע בִּכְלָלָהּ. וְאִם פֵּרְשָׁה קֹדֶם הַזָּיָה – הַכֶּרַע טְמֵאָה טֻמְאַת שִׁבְעָה כְּשֶׁהָיְתָה, וְהַמִּטָּה טְמֵאָה טֻמְאַת עֶרֶב.
הָיְתָה הַכֶּרַע טְמֵאָה טֻמְאַת עֶרֶב, וְחִבְּרָהּ לַמִּטָּה – הַכֹּל טָמֵא טֻמְאַת עֶרֶב; פֵּרְשָׁה – הִיא טְמֵאָה טֻמְאַת עֶרֶב, וְהַמִּטָּה טְהוֹרָה, שֶׁאֵין הַטָּמֵא טֻמְאַת עֶרֶב מִן הַמֵּת מְטַמֵּא אָדָם וְלֹא כֵּלִים, מִפְּנֵי שֶׁהוּא וָלָד, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְכֵן הַדִּין בְּשֵׁן שֶׁל מַעְדֵּר שֶׁנִּטְמָא בְּמֵת, וְאַחַר כָּךְ חִבְּרוֹ לַמַּעְדֵּר.
א. כַּמָּה שִׁעוּרָן. להיחשב חיבור לבגד לעניין טומאה. סוּדָרִין. מצנפת שעוטפים בה את הראש. שָׂעִיף. צעיף. פִּלְיוֹן שֶׁל רֹאשׁ. מטפחת ראש של נשים (פה"מ כלים כט,א). חָלוּק שֶׁהוּא קָרוּעַ מִתְּחִלָּתוֹ וְעַד סוֹפוֹ וְאַחַר שֶׁלּוֹבְשִׁין אוֹתוֹ מְקַבְּצִין אוֹתוֹ בְּלוּלָאוֹת. בגד פתוח לכל אורכו שנסגר בלולאות.
הַסְּגוֹס. אריג צמר עבה. [הערה בכמה כת"י הגרסה: הסגום.] וְהָרְדִיד. צעיף דק. וְכָל הַיָּתֵר עַל הַשִּׁעוּרִין הָאֵלּוּ. החלק הנוסף על השיעור.