א. כַּמָּה שִׁעוּר הַבֶּגֶד לְהִתְטַמֵּא? שְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים לְמִדְרָס, שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת מְכֻוָּנוֹת עִם הַמְּלָל לְטֻמְאַת הַמֵּת אוֹ לִשְׁאָר טֻמְאוֹת.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּבִגְדֵי צֶמֶר וּפִשְׁתִּים. אֲבָל בְּגָדִים שֶׁל שְׁאָר מִינִין – אֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה מִכָּל הַטֻּמְאוֹת אֶלָּא אִם הָיָה בָּהֶן שְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים אוֹ יָתֵר, שֶׁנֶּאֱמַר: "אוֹ בֶגֶד" (ויקרא יא,לב), מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ שֶׁבָּא הַכָּתוּב לְרַבּוֹת שְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים בִּשְׁאָר בְּגָדִים לַטֻּמְאָה.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּקְרָעִים הַבָּאִים מִן הַבְּגָדִים. אֲבָל הָאוֹרֵג בֶּגֶד בִּפְנֵי עַצְמוֹ כָּל שֶׁהוּא – הֲרֵי זֶה מְקַבֵּל שְׁאָר טֻמְאוֹת חוּץ מִטֻּמְאַת מִדְרָס, שֶׁאֵין מְקַבֵּל אוֹתָהּ אֶלָּא הָרָאוּי לְמִדְרָס.
ב. הַבְּגָדִים הֶעָבִים בְּיוֹתֵר, כְּגוֹן הַלְּבָדִים וְהַנְּמָטִים הַקָּשִׁים, אוֹ הַבְּגָדִים הָרַכִּים בְּיוֹתֵר, כְּגוֹן בִּגְדֵי פִּשְׁתָּן שֶׁל מִצְרַיִם שֶׁהַבָּשָׂר נִרְאֶה מִתַּחְתָּן – אֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה עַד שֶׁיִּהְיֶה בַּקֶּרַע שְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים, בֵּין לַמִּדְרָס בֵּין לִשְׁאָר טֻמְאוֹת.
ג. כָּל הַקְּלִיעוֹת מְקַבְּלוֹת טֻמְאָה בַּבְּגָדִים, אֶחָד הַקּוֹלֵעַ חוּטִין וְעָשָׂה אוֹתָן פִּיף אוֹ הָאוֹרֵג אוֹתָן וְעָשָׂה אוֹתָן אַבְנֵט וְכַיּוֹצֵא בּוֹ, חוּץ מִקְּלִיעָה שֶׁעוֹשִׂין אוֹתָהּ הַצַּמָּרִין לִקְשֹׁר בָּהּ הַצֶּמֶר, שֶׁהִיא טְהוֹרָה. הַקֶּלַע שֶׁבֵּית קִבּוּל אֶבֶן שֶׁבָּהּ אָרִיג אוֹ עוֹר – מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה. נִפְסַק בֵּית אֶצְבַּע שֶׁלָּהּ – טְהוֹרָה. נִפְסַק בֵּית הַפָּקִיעַ שֶׁלָּהּ בִּלְבַד – עֲדַיִן הִיא בְּטֻמְאָתָהּ.
הַמִּכְמָרוֹת וְהָרְשָׁתוֹת מְקַבְּלִין טֻמְאָה. וְהַחֵרֶם מְקַבֵּל טֻמְאָה מִפְּנֵי הַזּוּטוֹ, מִפְּנֵי שֶׁעֵינֵי אוֹתָהּ הַסְּבָכָה דַּקִּין בְּיוֹתֵר, וַהֲרֵי הִיא כְּבֶגֶד.
הָעוֹשֶׂה בֶּגֶד מִן הַחֵרֶם – טָהוֹר; מִן הַזּוּטוֹ – מִתְטַמֵּא.
ד. עָשָׂה חָלוּק מִן הַמַּשְׁמֶרֶת, אִם יֵשׁ בּוֹ שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה – מְקַבֵּל טֻמְאָה.
ה. מַשְׁמֶרֶת שֶׁל יַיִן שֶׁבָּלָת: אִם מְשַׁמֶּשֶׁת מֵעֵין מְלַאכְתָּהּ רִאשׁוֹנָה – טְמֵאָה; וְאִם לָאו – טְהוֹרָה.
ו. מִטְפְּחוֹת הַסְּפָרִים הַמְצֻיָּרוֹת – אֵינָן מְקַבְּלוֹת טֻמְאָה, מִפְּנֵי שֶׁאֵינָן מְשַׁמְּשֵׁי אָדָם, שֶׁהֲרֵי צִיּוּרָן מֵעִיד עֲלֵיהֶן שֶׁלְּסֵפֶר נַעֲשׂוּ; וְשֶׁאֵינָן מְצֻיָּרוֹת – מִתְטַמְּאוֹת בִּשְׁאָר טֻמְאוֹת חוּץ מִטֻּמְאַת מִדְרָס, מִפְּנֵי שֶׁאוֹמְרִין לוֹ: 'עֲמֹד וְנַעֲשֶׂה מְלַאכְתֵּנוּ', כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּעִנְיַן טֻמְאַת מִשְׁכָּב וּמוֹשָׁב.
ז. וְכֶסֶת הַסַּבָּלִים שֶׁמַּנִּיחִין עַל כִּתְפֵיהֶן מִפְּנֵי הַמּוֹט – מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס. וּמַשְׁמֶרֶת שֶׁל יַיִן – אֵין מִתְטַמְּאָה בְּמִדְרָס.
ח. בֶּגֶד שֶׁחָשַׁב עָלָיו לְצוּרוֹת – אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה; בִּטֵּל מַחֲשַׁבְתּוֹ – הֲרֵי זֶה מְקַבֵּל טֻמְאָה. בַּעַל הַבַּיִת שֶׁעָשָׂה מִטְפָּחוֹת לְחַפּוֹת בָּהֶן כְּתָלִים וְעַמּוּדִים – אֵינָן מְקַבְּלוֹת טֻמְאָה.
ט. חָלוּק שֶׁהוּא עָשׂוּי כִּשְׂבָכָה כְּדֵי לְשַׂחֵק בּוֹ לְשׁוֹתֵי שֵׁכָר – אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה.
י. כֻּפָּח שֶׁנְּתָנוֹ עַל הַסֵּפֶר – טָהַר מִלְּקַבֵּל טֻמְאַת מִדְרָס, אֲבָל מִתְטַמֵּא בְּמֵת וּבִשְׁאָר טֻמְאוֹת.
יא. הָעוֹשֶׂה אִסְפְּלָנִית, בֵּין עַל הַבֶּגֶד בֵּין עַל הָעוֹר, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן כַּשִּׁעוּר – טְהוֹרִים. עָשָׂה עֲלֵיהֶן מְלֻגְמָא: עַל הַבֶּגֶד – אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה, שֶׁהֲרֵי נִתְלַכְלֵךְ וְאֵינוֹ רָאוּי; וְעַל הָעוֹר – מְקַבֵּל טֻמְאָה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מִתְקַנֵּחַ וְרָאוּי לְמִשְׁכָּב.
יב. מֵאֵימָתַי יְקַבֵּל הַבֶּגֶד טֻמְאָה? מִשֶּׁיֶּאֱרֹג בּוֹ שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת. וְכָל הַכֵּלִים הַנֶּאֱרָגִים בְּמַחַט, כְּגוֹן הַכִּיס וְאַנְפַּלְיָא – אֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה עַד שֶׁתִּגָּמֵר מְלַאכְתָּן.
יג. וְכָל הַכֵּלִים הַנַּעֲשִׂין עַל גַּבֵּי מַחַט, כְּגוֹן מְצוּדָה, כֵּיוָן שֶׁעָשָׂה בָּהֶן בֵּית קִבּוּל מְלַאכְתָּן – מְקַבְּלִין טֻמְאָה.
יד. סְבָכָה שֶׁמַּנִּיחִין הַבָּנוֹת בְּרָאשֵׁיהֶן: אִם הִתְחִיל לַעֲשׂוֹת אוֹתָהּ מִפִּיהָ – אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה עַד שֶׁיִּגְמֹר קַרְקַרְתָּהּ; וְאִם הִתְחִיל בָּהּ מִקַּרְקַרְתָּהּ – אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה עַד שֶׁיִּגְמֹר אֶת פִּיהָ. וְשָׁבִיס שֶׁלָּהּ מְקַבֵּל טֻמְאָה בִּפְנֵי עַצְמוֹ, וְהַחוּטִין שֶׁלָּהּ חִבּוּר לָהּ לְהִתְטַמֵּא וּלְטַמֵּא.
טו. וּשְׂבָכָה שֶׁנִּקְרְעָה, אִם אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת רֹב הַשֵּׂעָר שֶׁל רֹאשׁ – טְהוֹרָה.
טז. חָלוּק שֶׁל בֶּגֶד אוֹ שֶׁל לֶבֶד אוֹ שֶׁל נְיָר – מֵאֵימָתַי הוּא גְּמַר מְלַאכְתָּהּ? מִשֶּׁיִּפְתַּח אֶת פִּיו, הַגָּדוֹל לְפִי גָּדְלוֹ וְהַקָּטָן לְפִי קָטְנוֹ. וְאִם נִטְמָא הֶחָלוּק – מֵאֵימָתַי הִיא טָהֳרָתוֹ? מִשֶּׁיִּבְלֶה וְאֵינוֹ מְשַׁמֵּשׁ מֵעֵין מְלַאכְתּוֹ רִאשׁוֹנָה. נִשְׁתַּיֵּר בּוֹ רֻבּוֹ מִלְּמַעְלָה – עֲדַיִן הוּא בְּטֻמְאָתוֹ; רֻבּוֹ מִלְּמַטָּה – טָהוֹר. וְאִם נִקְרַע מִבֵּית פִּיו – טָהוֹר.
יז. הָעוֹשֶׂה חֲגוֹר מִצִּדּוֹ שֶׁל בֶּגֶד וּמִצִּדּוֹ שֶׁל סָדִין – אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה עַד שֶׁיִּמְלֹל שִׂפְתוֹתָיו. עָשָׂהוּ מֵאֶמְצַע הַבֶּגֶד וּמֵאֶמְצַע הַסָּדִין – אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה עַד שֶׁיִּמְלֹל מִצִּדּוֹ הַשֵּׁנִי.
יח. חֲגוֹר שֶׁבָּלוּ צְדָדָיו וְאֶמְצָעִיתוֹ קַיֶּמֶת – טָמֵא.
יט. שָׂפָה שֶׁפֵּרְשָׁה מִן הַבֶּגֶד, וְהִתְקִינָהּ לַחֲגוֹר בָּהּ אֶת מָתְנָיו – מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה, מִפְּנֵי שֶׁהִיא כְּאַבְנֵט.
כ. טַלִּית שֶׁל עָנִי שֶׁבָּלָת: אִם הָיוּ רֹב שִׂפְתוֹתֶיהָ קַיָּמוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בָּהּ שָׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ בָּארִי – הֲרֵי זוֹ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה; אֵין שִׂפְתוֹתֶיהָ קַיָּמוֹת: אִם יֵשׁ בָּהּ שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת חָזָק וּבָארִי – מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה; וְאִם לָאו – אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה. וְכֵן שְׁאָר בִּגְדֵי עֲנִיִּים.
כא. מַטְלִיּוֹת שֶׁאֵין בָּהֶן שְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים – אֵינָן מְקַבְּלוֹת טֻמְאָה. וְאִם חָשַׁב עֲלֵיהֶן וֶהֱכִינָן – מְקַבְּלִין טֻמְאָה, עַד שֶׁיִּהְיוּ פָּחוֹת מִשָּׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ, שֶׁכָּל פָּחוֹת מִשָּׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה כְּלָל, וְאַף עַל פִּי שֶׁהֱכִינוֹ.
כב. פָּחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים שֶׁהִתְקִינוֹ לִפְקֹק בּוֹ אֶת הַמֶּרְחָץ וּלְנַעֵר בּוֹ אֶת הַקְּדֵרָה וּלְקַנֵּחַ בּוֹ אֶת הָרֵחַיִם וְכַיּוֹצֵא בָּאֵלּוּ: אִם הִשְׁלִיכוֹ בָּאַשְׁפָּה – אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה; תְּלָאוֹ בְּבִגְדוֹ אוֹ הִנִּיחוֹ אֲחוֹרֵי הַדֶּלֶת – הֲרֵי זֶה כְּמִי שֶׁהִנִּיחוֹ בְּתוֹךְ בְּגָדָיו, וַעֲדַיִן חָשׁוּב הוּא אֶצְלוֹ, וּמְקַבֵּל שְׁאָר טֻמְאוֹת חוּץ מִטֻּמְאַת מִדְרָס, שֶׁהֲרֵי הוּא פָּחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה טְפָחִים.
כג. שְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים שֶׁהָיָה מֻשְׁלָךְ בָּאַשְׁפָּה: אִם הָיָה בָּארִי כְּדֵי לִצְרֹר בּוֹ רֹבַע הַקַּב מֶלַח גַּס וְלֹא יִקָּרַע – הֲרֵי זֶה מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס; וְאִם לָאו – אֵינוֹ מִתְטַמֵּא. אֲבָל אִם הָיָה בַּבַּיִת, אִם הָיָה בָּארִי אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִצְרֹר בּוֹ מֶלַח, אוֹ שֶׁהָיָה צוֹרֵר מֶלַח וְלֹא הָיָה בָּארִי – הֲרֵי זֶה טָמֵא מִדְרָס.
כד. שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה שֶׁנִּקְרַע, וְלֹא הֻבְדְּלוּ הַקְּרָעִים: אִם נוֹתְנוֹ עַל הַכִּסֵּא וּכְשֶׁיֵּשֵׁב עָלָיו יִגַּע בְּשָׂרוֹ בַּכִּסֵּא – הֲרֵי זֶה טָהוֹר; וְאִם לֹא יִגַּע – הֲרֵי זֶה מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס.
כה. שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת שֶׁנִּמְהָה מִמֶּנָּה אֲפִלּוּ חוּט אֶחָד, אוֹ שֶׁנִּמְצָא בָּהּ קֶשֶׁר אוֹ שְׁנֵי חוּטִין מַתְאִימִין – הֲרֵי זוֹ טְהוֹרָה.
כו. שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת שֶׁהִשְׁלִיכָהּ עַל הָאַשְׁפָּה – טְהוֹרָה. הֶחֱזִירָהּ – מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה. לְעוֹלָם הַשְׁלָכָתָהּ מְטַהַרְתָּהּ וְהַחְזָרָתָהּ מְטַמְּאַתָּה, חוּץ מִשֶּׁל אַרְגָּמָן וְשֶׁל זְהוֹרִית טוֹבָה, שֶׁאֲפִלּוּ הָיְתָה עַל הָאַשְׁפָּה – מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה, מִפְּנֵי שֶׁהִיא חֲשׁוּבָה.
כז. שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת שֶׁנְּתָנָהּ בְּכַדּוּר, אוֹ שֶׁעֲשָׂיָהּ כַּדּוּר בִּפְנֵי עַצְמָהּ – טְהוֹרָה. אֲבָל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים שֶׁנְּתָנוֹ בְּכַדּוּר – הֲרֵי הוּא כְּמוֹת שֶׁהָיָה, וּמִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס. עָשָׂהוּ כַּדּוּר בִּפְנֵי עַצְמוֹ – אֵינוֹ מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס, שֶׁהֲרֵי הַתֶּפֶר מְמַעֲטוֹ מִשְּׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה.
מִפִּי הַשְּׁמוּעָה. מסורת חכמים בפירוש הכתובים.
בִּקְרָעִים הַבָּאִים מִן הַבְּגָדִים. בגד שנקרע ונשאר ממנו בד בגודל מסוים. אֲבָל הָאוֹרֵג בֶּגֶד בִּפְנֵי עַצְמוֹ כָּל שֶׁהוּא. בגד שלם, כגון אבנט שאין ברוחבו שלוש אצבעות. שֶׁאֵין מְקַבֵּל אוֹתָהּ אֶלָּא הָרָאוּי לְמִדְרָס. העשוי לשבת או לשכב עליו, ובגד הקטן משלושה על שלושה טפחים אינו ראוי לכך (וראה לקמן כג,ג שיש מקרים שמקבל טומאת מדרס אף בפחות מכך).