פרק כ"ב, הלכות עדות, ספר שופטים
ט״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט״ו בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ח׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ז׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ו׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ג׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ב׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
א׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ל׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
כ״ה בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ט בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ח בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״א באלול ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
י׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ט׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ח׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה

הפרק המלא 

ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ

א. שְׁתֵּי כִּתֵּי עֵדִים הַמַּכְחִישׁוֹת זוֹ אֶת זוֹ, שֶׁבָּא עֵד אֶחָד מִכַּת זוֹ וְעֵד אֶחָד מִכַּת זוֹ וְהֵעִידוּ בְּעֵדוּת אַחֶרֶת – אֵין כָּאן עֵדוּת, שֶׁהֲרֵי בְּוַדַּאי אֶחָד מֵהֶן שַׁקְרָן, וְאֵין יָדוּעַ מִי הוּא מִשְּׁנֵיהֶם.
בָּאָה כַּת זוֹ בִּפְנֵי עַצְמָהּ וְהֵעִידָה עֵדוּת, וּבָאָה כַּת זוֹ בִּפְנֵי עַצְמָהּ וְהֵעִידָה עֵדוּת אַחֶרֶת – מְקַבְּלִין כָּל אַחַת מֵהֶם בִּפְנֵי עַצְמָהּ.
א. הַמַּכְחִישׁוֹת זוֹ אֶת זוֹ. סותרות אחת את דברי השנייה (ראה לעיל יח,ב). וְהֵעִידוּ בְּעֵדוּת אַחֶרֶת. הצטרפו להעיד יחד בעניין אחר. אֵין כָּאן עֵדוּת שֶׁהֲרֵי בְּוַדַּאי אֶחָד מֵהֶן שַׁקְרָן. וכשנמצא אחד מהעדים פסול, עדות כולם בטלה (לעיל ה,ג).
מְקַבְּלִין כָּל אַחַת מֵהֶם בִּפְנֵי עַצְמָהּ. שמאחר שלא ידוע איזו מהן פסולה, מעמידים כל אחת על חזקת כשרותה, ואין פוסלים לא זו ולא זו.
ב. רְאוּבֵן שֶׁהוֹצִיא עַל שִׁמְעוֹן שְׁנֵי שְׁטָרוֹת, אֶחָד בְּמָנֶה וְאֶחָד בְּמָאתַיִם, וְכָפַר שִׁמְעוֹן בִּשְׁנֵי הַשְּׁטָרוֹת, וְעֵדֵי שְׁטָר זֶה כַּת אַחַת מֵאוֹתָן הַשְּׁתַּיִם שֶׁהִכְחִישׁוּ זוֹ אֶת זוֹ, וְעֵדֵי הַשְּׁטָר הַשֵּׁנִי הַכַּת הַשְּׁנִיָּה – הֲרֵי שִׁמְעוֹן מְשַׁלֵּם מָנֶה, שֶׁיַּד בַּעַל הַשְּׁטָר עַל הַתַּחְתּוֹנָה, וְיִשָּׁבַע עַל הַשְּׁאָר.
וְיֵרָאֶה לִי שֶׁשְּׁבוּעָה זוֹ שֶׁיִּשָּׁבַע עַל הַשְּׁאָר – בִּנְקִיטַת חֵפֶץ, כְּדִין מוֹדֶה בְּמִקְצָת, שֶׁהֲרֵי יֵשׁ עָלָיו שְׁנֵי עֵדִים כְּשֵׁרִים מְעִידִין בְּמִקְצָת הַמָּמוֹן שֶׁכָּפַר בְּכֻלּוֹ, וְלֹא תִּהְיֶה הוֹדָיַת פִּיו גְּדוֹלָה מֵהֲעָדַת עֵדִים, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ב. הֲרֵי שִׁמְעוֹן מְשַׁלֵּם מָנֶה. שמוסכם על כולם שלכל הפחות חייב לו מנה, אבל אינו משלם יותר מזה. שֶׁיַּד בַּעַל הַשְּׁטָר עַל הַתַּחְתּוֹנָה. שהרי בוודאי עדי אחד מהשטרות פסולים, ואין מוציאים ממון מספק.
בִּנְקִיטַת חֵפֶץ. שנשבע בעודו אוחז ספר תורה (הלכות שבועות יא,ח), כדין שבועה חמורה, ולא כשבועת היסת שאינה צריכה נקיטת חפץ (שם הי"ג). שֶׁהֲרֵי יֵשׁ עָלָיו שְׁנֵי עֵדִים וכו'. וכשם שהמודה במקצת הטענה חייב שבועה מן התורה, כך כאשר עדים מעידים שחייב במקצת הטענה חייב שבועה מן התורה. כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. הלכות טוען ונטען ד,י.
ג. הוֹצִיא רְאוּבֵן שְׁטָר עַל לֵוִי, וְעֵדָיו כַּת אַחַת מִשְּׁתֵּיהֶן, וְהוֹצִיא שִׁמְעוֹן שְׁטָר שֵׁנִי עַל לֵוִי, וְעֵדָיו הַכַּת הַשְּׁנִיָּה, וְלֵוִי כּוֹפֵר בִּשְׁנֵיהֶן – הֲרֵי רְאוּבֵן נִשְׁבָּע וְנוֹטֵל, וְשִׁמְעוֹן נִשְׁבָּע וְנוֹטֵל, שֶׁוַּדַּאי אֶחָד מֵהֶן יֵשׁ לוֹ אֶצְלוֹ. וּשְׁבוּעָה זוֹ בְּתַקָּנַת חֲכָמִים, כְּדִין חֶנְוָנִי עַל פִּנְקָסוֹ.
ג. שֶׁוַּדַּאי אֶחָד מֵהֶן יֵשׁ לוֹ אֶצְלוֹ. ומאחר שאינו יכול להוכיח איזו כת פסולה, אינו רשאי להפסידם. וּשְׁבוּעָה זוֹ בְּתַקָּנַת חֲכָמִים כְּדִין חֶנְוָנִי עַל פִּנְקָסוֹ. בעל הבית שהיה חייב כסף לפועל שלו ואמר לחנווני שישלם עבורו לפועל והוא יחזיר לו אחר כך. וכעת החנווני טוען ששילם לפועל והפועל טוען שלא קיבל ממנו, ושניהם תובעים את בעל הבית שישלם להם, הדין הוא ששניהם נשבעים בנקיטת חפץ על טענתם, ונוטלים מבעל הבית. ואף שמעיקר הדין אינם צריכים להישבע כלל, תיקנו חכמים שיישבעו מכיוון שבעל הבית מפסיד מכך ששני הצדדים נוטלים ממנו (הלכות מלווה ולווה טז,ה). וכך גם כאן, מעיקר הדין אינם צריכים להישבע כלל, אבל חכמים תיקנו שיישבעו מכיוון שלוי מפסיד מכך ששניהם נוטלים ממנו בעוד שהוא חייב רק לאחד מהם.
ד. הוֹצִיא רְאוּבֵן שְׁטָר עַל שִׁמְעוֹן, וְעֵדָיו כַּת אַחַת מֵהֶן, וְהוֹצִיא שְׁטָר שֵׁנִי עַל לֵוִי, וְעֵדָיו הַכַּת הַשְּׁנִיָּה, וְכָל אֶחָד מֵהֶן כּוֹפֵר בּוֹ – הַמּוֹצִיא מֵחֲבֵרוֹ עָלָיו הָרְאָיָה, וְהוֹאִיל וְאֵין רְאוּבֵן יָכוֹל לְקַיֵּם אֶחָד מִשְּׁנֵי שְׁטָרוֹת, הֲרֵי כָּל שְׁטָר מֵהֶן כַּחֶרֶס, וּשְׁנֵי הַנִּטְעָנִין נִשְׁבָּעִין הֶסֵּת וְנִפְטָרִין.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁבָּאוּ שְׁתֵּי הַכִּתּוֹת לְהָעִיד כְּאֶחָד. אֲבָל כָּל הַמּוֹצִיא שְׁטָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עֵדוּת כַּת אַחַת מִשְּׁתֵּיהֶן – הֲרֵי זֶה גּוֹבֶה בּוֹ, וְאִם הוֹצִיא אַחַר כָּךְ, בֵּין הוּא בֵּין אַחֵר, שְׁטָר שֵׁנִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עֵדוּת הַכַּת הַשְּׁנִיָּה – הֲרֵי זֶה גּוֹבֶה בּוֹ, בֵּין מִן הַלֹּוֶה הָרִאשׁוֹן בֵּין מֵאַחֵר, שֶׁהֲרֵי כָּל כַּת מִשְּׁתֵּיהֶן בִּפְנֵי עַצְמָהּ הֵעִידָה.
ד. וְכָל אֶחָד מֵהֶן כּוֹפֵר בּוֹ. וטוען שהעדים החתומים על השטר שהוציא עליו הם הפסולים, והעדים הכשרים חתמו על השטר השני. נִשְׁבָּעִין הֶסֵּת. שבועה מתקנת חכמי התלמוד למי שכופר בכל הטענה נגדו (הלכות טוען נטען א,ג).
בְּשֶׁבָּאוּ שְׁתֵּי הַכִּתּוֹת לְהָעִיד כְּאֶחָד. שהוציא ראובן את שני השטרות יחד. שֶׁהֲרֵי כָּל כַּת מִשְּׁתֵּיהֶן בִּפְנֵי עַצְמָהּ הֵעִידָה. והואיל ואין ידוע איזו מהן פסולה, מעמידים כל אחת על חזקת כשרותה, ואין פוסלים לא זו ולא זו, כמבואר לעיל ה"א.
ה. מִי שֶׁהֵבִיא עֵדִים וְנֶחְקְרָה עֵדוּתָן, וְהוּזְמוּ, וְחָזַר וְהֵבִיא עֵדִים אֲחֵרִים בְּאוֹתָהּ הַטַּעֲנָה עַצְמָהּ, וְהוּזְמוּ, אֲפִלּוּ מֵאָה כַּת, וְאַחַר כָּךְ הֵבִיא עֵדִים בְּאוֹתָהּ הַטַּעֲנָה עַצְמָהּ, וְנִמְצֵאת עֵדוּת אֵלּוּ הָאַחֲרוֹנִים מְכֻוֶּנֶת – דָּנִין עַל פִּיהֶן, שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁהֻחְזַק זֶה שֶׁטָּעַן טַעֲנָה זוֹ לְהָבִיא עֵדִים שַׁקְרָנִין, הֲרֵי לֹא הֻחְזְקוּ אֵלּוּ הָעֵדִים הָאַחֲרוֹנִים שֶׁהֵן מְשַׁקְּרִים.
אֲבָל שְׁטָר שֶׁקָּרָא עָלָיו עַרְעָר, וְהוּא שֶׁיָּבֹאוּ שְׁנַיִם וְיֹאמְרוּ: 'מִמֶּנּוּ שָׁאַל לְזַיֵּף לוֹ שְׁטָר זֶה', אַף עַל פִּי שֶׁנִּתְקַיֵּם הַשְּׁטָר מֵחוֹתְמָיו – אֵין גּוֹבִין בּוֹ לְעוֹלָם. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁאִם בָּאוּ עֵדֵי הַשְּׁטָר וְהֵעִידוּ הֵם בְּעַצְמָן עַל כְּתַב יָדָם – גּוֹבִין בּוֹ.
בְּרִיךְ רַחֲמָנָא דְּסַיְּעַן
ה. וְנִמְצֵאת עֵדוּת אֵלּוּ הָאַחֲרוֹנִים מְכֻוֶּנֶת. מדוקדקת ותואמת.
שֶׁקָּרָא עָלָיו עַרְעָר. שיצא עליו קול שהוא פסול. אַף עַל פִּי שֶׁנִּתְקַיֵּם הַשְּׁטָר מֵחוֹתְמָיו. שקיימו את השטר באמצעות השוואת חתימות העדים לחתימותיהם בשטרות אחרים, ובשטר מקוים אין טענת מזויף. אֵין גּוֹבִין בּוֹ לְעוֹלָם. שחוששים שבכל זאת הצליח לזייף.

תקציר הפרק 

אחד מהם בטוח משקר, השאלה היא מי…
ברשת מסתובבות המוני חידות שבהן עליכם לזהות בין דוברי שקר לדוברי אמת. אחת מספרת על אי נידח באוקיינוס השקט שבו חיים יחד שני שבטים, שבט דוברי האמת ושבט השקרנים, אחרת מספרת על המלכה שהטמינה פרס יקר למי שיצליח להבין מי מבין עוזריה אומר אמת ומי משקר, ועוד ועוד. הטריק תמיד טמון בכך שאין לנו יכולת לזהות בקלות מי דובר אמת ומי השקרן. גם בפרקנו יש מעין-חידה כזו: "שתי כיתי עדים המכחישות זו את זו, שבא עד אחד מכת זו ועד אחד מכת זו, והעידו בעדות אחרת", מה יהיה דינה של העדות האחרת, האם היא תהיה קבילה? נסו לענות! …התשובה היא ש"אין כאן עדות, שהרי בוודאי אחד מהם שקרן, ואין ידוע מי הוא משניהם" (הלכה א). כלומר, אם הכת הראשונה נכונה, בשנייה בהכרח שקרית; אם הראשונה לא נכונה, השנייה בהכרח אמיתית. לפיכך, לעולם לא יהיו שני עדי אמת שבאים משני כתות אלו. את הפרס תוכלו לאסוף בבית הרמב"ם היומי 🎁

שיעור וידאו עם הרב חיים סבתו 

Play Video

שיעור שמע עם הרב חיים סבתו 

מושג מן הפרק 

Play Video

עוד על הלכות עדות ברמב"ם 

שאלות חזרה על הפרק 

1.שטר שהעידו החותמים בו על כתב ידם ואחרים העידו שזוייף – האם גובים בו?

2.שתי כיתות עדים נפרדות הסותרות זו את זו – האם מקבלים מהן לעדות אחרת?

3.הביא אלף עדים שקרנים, האם ניתן להאמין לעדים הבאים?

 

 

תשובות
1.כן
2.כן
3.כן

010 - IdeaCreated with Sketch.לב הלימוד - הרחבה על הפרק 

פרשת שבוע מהרמב"ם 

נייר עמדה - אקטואליה 

סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית

ב-299 ש"ח בלבד!

ממשיכים את הסבסוד ההיסטורי!

*הארגון רשאי לשנות את המחיר בכל עת

* שווי סט 835 ש"ח

*משלוח עד 21 ימי עסקים

הלימוד להצלחת כוחות הביטחון ולעילוי נשמת הנופלים הי"ד

דילוג לתוכן