א. הַמַּפָּץ הוּא הַמַּחֲצֶלֶת שֶׁאוֹרְגִין אוֹתָהּ מִן הַחֲבָלִים וּמִן הַסּוּף וְהַגֹּמֶא וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן. וְאֵין הַמַּפָּץ בִּכְלַל כֵּלִים הָאֲמוּרִין בַּתּוֹרָה, וְאַף עַל פִּי כֵן מִתְטַמֵּא הוּא בְּמִדְרָס דִּין תּוֹרָה, שֶׁהֲרֵי רִבָּה הַכָּתוּב "כָּל הַמִּשְׁכָּב" (ויקרא טו,ד ועוד), וְזֶה רָאוּי לְמִשְׁכָּב וְעָשׂוּי לוֹ.
וְכֵן מִתְטַמֵּא בְּמֵת וּבִשְׁאָר טֻמְאוֹת מִדִּבְרֵיהֶם כְּכָל פְּשׁוּטֵי כְּלֵי עֵץ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְזֶה כְּלָל גָּדוֹל, שֶׁכָּל הַמִּתְטַמֵּא בְּמִדְרָס – מִתְטַמֵּא בִּשְׁאָר טֻמְאוֹת.
ב. כְּבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁהַבֶּגֶד מִתְטַמֵּא בְּשָׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ בִּשְׁאָר טֻמְאוֹת, וּבִשְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים לְמִדְרָס.
ג. הַשַּׂק – שִׁעוּרוֹ אַרְבָּעָה טְפָחִים עַל אַרְבָּעָה טְפָחִים. הָעוֹר – חֲמִשָּׁה טְפָחִים עַל חֲמִשָּׁה טְפָחִים. הַמַּפָּץ – שִׁשָּׁה טְפָחִים עַל שִׁשָּׁה טְפָחִים, בֵּין לְמִדְרָס בֵּין לִשְׁאָר הַטֻּמְאוֹת. וּפָחוֹת מִן הַשִּׁעוּרִין הָאֵלּוּ – טָהוֹר מִכְּלוּם.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּקֶרַע אֶחָד מֵהֶן שֶׁנִּקְרַע בְּלֹא כַּוָּנָה. אֲבָל הַקּוֹצֵץ בְּכַוָּנָה וְקִצֵּעַ אֲפִלּוּ טֶפַח עַל טֶפַח לְמוֹשָׁב, אוֹ שְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים לְמִשְׁכָּב – הֲרֵי זֶה מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס, בֵּין שֶׁהָיָה הַטֶּפַח עַל טֶפַח שֶׁקִּצֵּעַ אוֹ הַשְּׁלֹשָׁה עַל הַשְּׁלֹשָׁה בֶּגֶד אוֹ שַׂק אוֹ עוֹר אוֹ מַפָּץ. וְכֵן הַמְקַצֵּעַ מֵאֶחָד מֵהֶן לַאֲחִיזָה כְּדֵי שֶׁיֹּאחַז בּוֹ בְּיָדוֹ, כְּדֶרֶךְ שֶׁעוֹשִׂין קוֹצְצֵי תְּאֵנִים שֶׁלֹּא יֻזְּקוּ אֶצְבְּעוֹתֵיהֶן – הֲרֵי זֶה טָמֵא בְּכָל שֶׁהוּא, וְהוּא שֶׁלֹּא יִהְיֶה פָּחוֹת מִשָּׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ, שֶׁכָּל פָּחוֹת מִשָּׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת טָהוֹר מִכְּלוּם.
ד. הַמְחַבֵּר שְׁנֵי טְפָחִים מִן הַבֶּגֶד וְטֶפַח מִן הַשַּׂק, שְׁלֹשָׁה מִן הַשַּׂק וְאֶחָד מִן הָעוֹר, אַרְבָּעָה מִן הָעוֹר וְאֶחָד מִן הַמַּפָּץ – הֲרֵי זֶה טָהוֹר מִן הַמִּדְרָס. אֲבָל אִם חִבֵּר חֲמִשָּׁה טְפָחִים מִן הַמַּפָּץ וְאֶחָד מִן הָעוֹר, אַרְבָּעָה מִן הָעוֹר וְאֶחָד מִן הַשַּׂק, שְׁלֹשָׁה מִן הַשַּׂק וְאֶחָד מִן הַבֶּגֶד – הֲרֵי זֶה טָמֵא מִדְרָס. זֶה הַכְּלָל: כָּל שֶׁהִשְׁלִים שִׁעוּרוֹ בְּחָמוּר מִמֶּנּוּ – טָמֵא; הִשְׁלִימוֹ מִן הַקַּל – טָהוֹר.
ה. בְּלוֹיֵי נָפָה וּכְבָרָה שֶׁהִתְקִינָן לִישִׁיבָה – טְהוֹרִין; וְאֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה עַד שֶׁיְּקַצֵּעַ אוֹתָן וְאַחַר כָּךְ יִהְיוּ כְּמַפָּץ.
ו. חָלוּק שֶׁל קָטָן אֵינוֹ מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס עַד שֶׁיִּהְיֶה בּוֹ כְּשִׁעוּר שְׁלֹשָׁה טְפָחִים עַל שְׁלֹשָׁה טְפָחִים וְנִמְדָּד כָּפוּל כִּבְרִיָּתוֹ. וְאֵלּוּ נִמְדָּדִין כְּפוּלִין: בְּגָדִים שֶׁמַּלְבִּישִׁין אוֹתָן עַל הָרַגְלַיִם וְעַל הַשּׁוֹקַיִם, וְשֶׁמַּלְבִּישִׁין בָּהֶן אֶת הָרֹאשׁ, וְהַמִּכְנָסַיִם, וְהַכּוֹבַע, וְכִיס שֶׁל פֻּנְדָּה. וּמַטְלִית שֶׁטְּלָיָהּ עַל הַשָּׂפָה: אִם פְּשׁוּטָה – נִמְדֶּדֶת פְּשׁוּטָה; וְאִם כְּפוּלָה – נִמְדֶּדֶת כְּפוּלָה.
ז. הַבֶּגֶד שֶׁאָרַג בּוֹ שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה וְנִטְמָא בְּמִדְרָס, וְאַחַר כָּךְ הִשְׁלִים אֶת כָּל הַבֶּגֶד – הַבֶּגֶד כֻּלּוֹ מִדְרָס. נִטַּל חוּט אֶחָד מִתְּחִלָּתוֹ – טָהַר מִן הַמִּדְרָס, אֲבָל טָמֵא מַגַּע מִדְרָס, וַהֲרֵי הוּא רִאשׁוֹן כִּכְלִי שֶׁנָּגַע בְּמִדְרָס. נִטַּל חוּט אֶחָד מִתְּחִלָּתוֹ וְאַחַר כָּךְ הִשְׁלִים אֶת כָּל הַבֶּגֶד – כָּל הַבֶּגֶד טָמֵא מַגַּע מִדְרָס.
וְכֵן בֶּגֶד שֶׁאָרַג בּוֹ שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת וְנִטְמָא בְּמֵת, וְאַחַר כָּךְ הִשְׁלִים עָלָיו אֶת כָּל הַבֶּגֶד – הַבֶּגֶד כֻּלּוֹ טְמֵא מֵת. נִטַּל חוּט אֶחָד מִתְּחִלָּתוֹ – טָהַר מִטְּמֵא מֵת, אֲבָל טָמֵא מַגַּע טְמֵא מֵת. נִטַּל חוּט אֶחָד מִתְּחִלָּתוֹ וְאַחַר כָּךְ הִשְׁלִים אֶת כָּל הַבֶּגֶד – הַכֹּל טָהוֹר.
וְלָמָּה יִהְיֶה הַכֹּל טָהוֹר? מִפְּנֵי שֶׁאָמְרוּ: שָׁלֹשׁ עַל שָׁלֹשׁ שֶׁנִּתְמַעֲטָה – טְהוֹרָה מִכְּלוּם; אֲבָל שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה שֶׁנִּתְמַעֲטָה, אַף עַל פִּי שֶׁטָּהֲרָה מִן הַמִּדְרָס – הֲרֵי הִיא טְמֵאָה בְּכָל הַטֻּמְאוֹת.
ח. מַטְלִית שֶׁהִיא מִדְרָס וּטְלָיָהּ עַל הַקֻּפָּה אוֹ עַל הָעוֹר – נַעֲשָׂה הַכֹּל רִאשׁוֹן לַטֻּמְאָה. הִפְרִישׁ אֶת הַמַּטְלִית – הֲרֵי הַקֻּפָּה אוֹ הָעוֹר רִאשׁוֹן, מִפְּנֵי שֶׁנָּגְעוּ בְּמִדְרָס, וְהַמַּטְלִית טְהוֹרָה, שֶׁכֵּיוָן שֶׁטְּלָיָהּ וְהִפְרִישָׁהּ, בָּטְלָה.
טְלָיָהּ עַל הַבֶּגֶד אוֹ עַל הַשַּׂק – נַעֲשָׂה הַכֹּל מִדְרָס, וַהֲרֵי הַכֹּל אַב טֻמְאָה. הִפְרִישָׁהּ – הֲרֵי הַבֶּגֶד אוֹ הַשַּׂק רִאשׁוֹן, שֶׁהֲרֵי נָגַע בְּמִדְרָס, וְהַמַּטְלִית אַב טֻמְאָה כְּשֶׁהָיְתָה, שֶׁאֵינָהּ בְּטֵלָה עַל הָאָרִיג.
תָּפַר הַמַּטְלִית עַל הַבֶּגֶד כְּשֶׁטְּלָיָהּ מֵרוּחַ אַחַת אוֹ מִשְּׁתֵי רוּחוֹת כְּמִין גַּ"ם – אֵינוֹ חִבּוּר, וְלֹא נַעֲשָׂה הַכֹּל אָב, אֶלָּא מַגַּע מִדְרָס בִּלְבַד. תְּפָרָהּ מִשְּׁתֵי רוּחוֹת זוֹ כְּנֶגֶד זוֹ – הֲרֵי הִיא חִבּוּר, וְנַעֲשָׂה הַכֹּל אָב.
ט. שְׁלֹשָׁה עַל שְׁלֹשָׁה שֶׁנִּטְמָא בְּמִדְרָס, וְאַחַר כָּךְ נֶחֱלַק – טָהַר מִן הַמִּדְרָס, וְאֵין בִּקְרָעִים אֵלּוּ טֻמְאָה כְּלָל, וַהֲרֵי הֵן כְּשִׁבְרֵי כְּלִי שֶׁנִּטְמָא. אֲבָל בֶּגֶד שֶׁנִּטְמָא בְּמִדְרָס, וְקָרַע מִמֶּנּוּ שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת עַל שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת – אוֹתוֹ הַקֶּרַע טָהַר מִן הַמִּדְרָס, אֲבָל טָמֵא בְּמַגַּע מִדְרָס, שֶׁבְּעֵת פְּרִישָׁתוֹ מִן הַבֶּגֶד הַגָּדוֹל נִטְמָא בְּמַגָּעוֹ.
י. סָדִין שֶׁנִּטְמָא בְּמִדְרָס, וְאַחַר כָּךְ עָשָׂהוּ פָּרֹכֶת – טָהַר מִן הַמִּדְרָס. וּמֵאֵימָתַי הִיא טָהֳרָתוֹ מִן הַמִּדְרָס? מִשֶּׁיִּקְשֹׁר בּוֹ הַלּוּלָאוֹת שֶׁהוּא נִתְלֶה בָּהֶן כִּשְׁאָר הַפָּרוֹכוֹת.
יא. טַלִּית שֶׁהִיא מִדְרָס וְהִטְבִּילָהּ, קֹדֶם שֶׁיַּעֲרִיב שִׁמְשָׁהּ הִתְחִיל לִקְרֹעַ מִמֶּנּוּ קֶרַע, כֵּיוָן שֶׁנִּקְרַע בָּהּ רֻבָּהּ – שׁוּב אֵינָהּ חִבּוּר, וְטָהֲרָה כֻּלָּהּ, אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן נִשְׁתַּיֵּר בָּהּ כְּדֵי מַעְפֹּרֶת שֶׁלֹּא נִקְרַע, שֶׁהֲרֵי הוּא קוֹרֵעַ וְהוֹלֵךְ. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּטְבוּלַת יוֹם; כֵּיוָן שֶׁלֹּא חָס עָלֶיהָ לְהַטְבִּילָהּ, כָּךְ לֹא יָחוּס לִקְרֹעַ אֶת כֻּלָּהּ, וּלְפִיכָךְ טָהֲרָה כֻּלָּהּ.
וְכֵן מִתְטַמֵּא בְּמֵת וּבִשְׁאָר טֻמְאוֹת מִדִּבְרֵיהֶם כְּכָל פְּשׁוּטֵי כְּלֵי עֵץ כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. גם כאשר המפץ אינו ראוי למדרס הריהו נטמא מדברי חכמים אם הוא משמש אדם וכלים כדין פשוטי כלי עץ כמבואר לעיל ד,א. וְזֶה כְּלָל גָּדוֹל שֶׁכָּל הַמִּתְטַמֵּא בְּמִדְרָס מִתְטַמֵּא בִּשְׁאָר טֻמְאוֹת. כאשר המפץ ראוי למדרס הריהו מקבל טומאה בשאר טומאות מדברי חכמים אף כשאינו משמש אדם וכלים (מקדש דוד טהרות נב).