א. אֵלּוּ עוֹרוֹת מִתְטַמְּאִין בְּמִדְרָס? עוֹר שֶׁחָשַׁב עָלָיו לְשָׁטִיחַ, וְעוֹר שֶׁמַּנִּיחִין עַל הַמִּטּוֹת מִלְּמַעְלָה לִישַׁן עָלָיו, וְעוֹר שֶׁמַּנִּיחִין עַל הַחֲמוֹר תַּחַת הַמַּשּׂוֹי, וְעוֹר שֶׁמַּנִּיחִין בָּעֶרֶשׂ תַּחַת הַקָּטָן, וְעוֹר הַכַּר, וְעוֹר הַכֶּסֶת.
וְכֵן עוֹר שֶׁמַּנִּיחִין תַּחַת הַשֻּׁלְחָן בְּעֵת הָאֲכִילָה כְּדֵי שֶׁיִּפְּלוּ עָלָיו הַפֵּרוּרִין, מִפְּנֵי שֶׁהוּא נִשְׁעָן עָלָיו בְּרַגְלוֹ, וְעוֹר שֶׁחוֹגֵר הַחַמָּר עָלָיו, וְעוֹר שֶׁחוֹגֵר נוֹפֵץ הַפִּשְׁתָּן עָלָיו בְּעֵת שֶׁנּוֹפֵץ, וְעוֹר שֶׁמַּנִּיחַ הַסַּבָּל עַל כְּתֵפוֹ בְּעֵת שֶׁסּוֹבֵל, וְעוֹר שֶׁמַּנִּיחַ הָרוֹפֵא עַל בִּרְכָּיו בְּעֵת שֶׁמֵּפִיס הַשְּׁחִינִים, מִפְּנֵי שֶׁכָּל הָעוֹרוֹת הָאֵלּוּ יוֹשֵׁב עֲלֵיהֶן.
וְכֵן עוֹר הַלֵּב שֶׁל קָטָן שֶׁרִירוֹ יוֹרֵד עָלָיו כְּדֵי שֶׁלֹּא יַפְסִיד אֶת בְּגָדָיו, וְעוֹר שֶׁעָשָׂהוּ לִהְיוֹת נוֹתְנוֹ עַל לִבּוֹ בְּעֵת הַקָּצִיר מִפְּנֵי הַשָּׁרָב, וְעוֹר שֶׁלּוֹפְפִין בּוֹ הַכְּסוּת, וְעוֹר הַתָּפוּר כְּמוֹ תֵּבָה שֶׁמַּנִּיחִין בּוֹ הַבְּגָדִים, שֶׁכָּל אֵלּוּ מִתְהַפְּכִין עֲלֵיהֶן וְנִשְׁעָנִין עֲלֵיהֶן.
ב. וְכָל הָעוֹרוֹת הַמִּתְטַמְּאוֹת בְּמִדְרָס אֵינָן מִתְטַמְּאִין עַד שֶׁיִּהְיֶה בָּהֶן כְּשִׁעוּר חֲמִשָּׁה טְפָחִים עַל חֲמִשָּׁה טְפָחִים.
וְאֵלּוּ עוֹרוֹת שֶׁאֵין מִתְטַמְּאִין בְּמִדְרָס? עוֹר שֶׁחוֹגֵר סוֹרֵק הַצֶּמֶר בְּעֵת שֶׁסּוֹרֵק, וְעוֹר שֶׁלּוֹפֵף בּוֹ הַצֶּמֶר הַסָּרוּק, וְעוֹר שֶׁלּוֹפֵף בּוֹ הָאַרְגָּמָן, וְעוֹר הַתָּפוּר שֶׁמַּנִּיחִין בּוֹ הָאַרְגָּמָן. וְכֻלָּן מִתְטַמְּאִין בִּשְׁאָר טֻמְאוֹת.
ג. עוֹר שֶׁעָשָׂהוּ חִפּוּי לְכֵלִים – טָהוֹר מִכְּלוּם. עָשָׂהוּ חִפּוּי לְמִשְׁקֹלֶת – מְקַבֵּל שְׁאָר טֻמְאוֹת, שֶׁהֲרֵי נַעֲשָׂה לְקַבָּלָה, וְאֵינוֹ מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס.
ד. עוֹר שֶׁעָשָׂהוּ לַעֲקֵבוֹ וּלְפַרְסָתוֹ: אִם חוֹפֶה אֶת רֹב הָרֶגֶל – מִתְטַמֵּא; וְאִם לָאו – טָהוֹר.
ה. מִנְעָל שֶׁעַל הָאִמּוּם, אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן לֹא לְבָשׁוֹ אָדָם – הֲרֵי זֶה מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס, שֶׁכְּבָר נִגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ו. כָּל עוֹר הָרָאוּי לְהִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס, וְאֵינוֹ חָסֵר מְלָאכָה – הַמַּחֲשָׁבָה מְטַמְּאַתּוּ, וְאִם חָשַׁב עָלָיו לִהְיוֹת עוֹר שֻׁלְחָן וְכַיּוֹצֵא בּוֹ, הֲרֵי זֶה מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס. וְאִם הָיָה חָסֵר מְלָאכָה – אֵין הַמַּחֲשָׁבָה מוֹעֶלֶת בּוֹ עַד שֶׁתִּגָּמֵר מְלַאכְתּוֹ, חוּץ מִן הָעוֹר שֶׁמְּחַפִּין בּוֹ הַמֶּרְכָּב מִפְּנֵי הָאָבָק, שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה מוֹעֶלֶת בּוֹ אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּעוֹרוֹת בַּעַל הַבַּיִת. אֲבָל עוֹרוֹת הַעַבְּדָן שֶׁסְּתָמָן לִמְכִירָה – אֵין הַמַּחֲשָׁבָה מְטַמְּאָתַן עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה בָּהֶן מַעֲשֶׂה וְיָכִין אוֹתָן לְמִדְרָס.
ז. אֵין אָדָם מְטַמֵּא בְּמִדְרָס מִשְׁכָּב אוֹ מֶרְכָּב שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהַנּוֹגֵעַ בְּמִשְׁכָּבוֹ" (ויקרא טו,ה, ושם: וְאִישׁ אֲשֶׁר יִגַּע בְּמִשְׁכָּבוֹ). גָּזַל מִשְׁכָּב וְדָרַס עָלָיו בְּלֹא נְגִיעָה – טָהוֹר; וְאִם נִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים – טָמֵא. גָּנַב מִשְׁכָּב וְיָשַׁב עָלָיו – הֲרֵי זֶה טָמֵא, שֶׁחֶזְקָתוֹ שֶׁנִּתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים, שֶׁאֵינָן יוֹדְעִין מִי גְּנָבוֹ. וְאִם נוֹדַע שֶׁעֲדַיִן לֹא נִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים – הֲרֵי זֶה טָהוֹר.
לְפִיכָךְ גַּנָּב שֶׁגָּנַב עוֹר וְחָשַׁב עָלָיו לִשְׁכִיבָה – הַמַּחֲשָׁבָה מוֹעֶלֶת בּוֹ וּמִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס. אֲבָל הַגַּזְלָן – אֵין מַחֲשַׁבְתּוֹ מוֹעֶלֶת אֶלָּא אִם נִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים.
ח. עוֹר שֶׁנִּתְטַמֵּא בְּמִדְרָס וְהִתְחִיל לְקָרְעוֹ רְצוּעוֹת – הֲרֵי הוּא בְּטֻמְאָתוֹ עַד שֶׁיְּמַעֲטֶנּוּ פָּחוֹת פָּחוֹת מֵחֲמִשָּׁה טְפָחִים.
ט. כָּל כְּלִי עוֹר שֶׁנִּתְטַמֵּא בְּמִדְרַס הַזָּב, וְשִׁנָּהוּ לִכְלִי אַחֵר: אִם שִׁנָּהוּ מִן הַפָּשׁוּט לְפָשׁוּט – הֲרֵי הוּא בְּטֻמְאָתוֹ; שִׁנָּהוּ מִן הַפָּשׁוּט לִמְקַבֵּל וּמִן הַמְקַבֵּל לְפָשׁוּט – טָהוֹר. וּבְבֶגֶד – הַכֹּל טָמֵא.
כֵּיצַד? חֵמֶת שֶׁעֲשָׂיָהּ שָׁטִיחַ, וְשָׁטִיחַ שֶׁעָשָׂהוּ חֵמֶת – טָהוֹר. אֲבָל חֵמֶת שֶׁנִּטְמֵאת בְּמִדְרָס וַעֲשָׂיָה תֻּרְמֵל, אוֹ תֻּרְמֵל שֶׁעָשָׂהוּ חֵמֶת – הֲרֵי הֵן מִדְרָס כְּשֶׁהָיוּ.
י. כַּר שֶׁל בֶּגֶד שֶׁנִּטְמָא בְּמִדְרָס וְעָשָׂהוּ סָדִין אוֹ סָדִין שֶׁעָשָׂהוּ כַּר אוֹ כֶּסֶת, בֶּגֶד שֶׁעָשָׂהוּ מִטְפַּחַת אוֹ מִטְפַּחַת שֶׁעֲשָׂיָהּ כֶּסֶת – הֲרֵי הֵן מִדְרָס כְּשֶׁהָיוּ.
יא. כֵּלִים שֶׁעִקַּר עֲשִׂיָּתָן לְקַבָּלָה וּלְמִשְׁכָּב כְּאֶחָד, כְּגוֹן הַכָּרִים וְהַכְּסָתוֹת וְהַשַּׂקִּין וְהַמַּרְצוּפִין, אִם נִפְחֲתוּ, אַף עַל פִּי שֶׁטָּהֲרוּ מִלְּהִתְטַמֵּא בְּמֵת וּבִשְׁאָר טֻמְאוֹת מִפְּנֵי שֶׁאֵינָן יְכוֹלִין לְקַבֵּל – הֲרֵי הֵן מִתְטַמְּאִין בְּמִדְרָס, שֶׁעֲדַיִן הֵן רְאוּיִין לְמִדְרָס.
אֲבָל כֵּלִים שֶׁעִקַּר עֲשִׂיָּתָן לְקַבָּלָה בִּלְבַד, כְּגוֹן הַחֵמֶת וְהַתֻּרְמֵל, אִם הָיוּ גְּדוֹלִים כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ רְאוּיִין לֵישֵׁב עֲלֵיהֶן, הוֹאִיל וְיוֹשְׁבִין עֲלֵיהֶן מִפְּנֵי גָּדְלָן – הֲרֵי הֵן מִתְטַמְּאִין בְּמִדְרָס כָּל זְמַן שֶׁהֵן שְׁלֵמִים. נִפְחֲתוּ, אַף עַל פִּי שֶׁאֶפְשָׁר עֲדַיִן לֵישֵׁב עֲלֵיהֶן – הֲרֵי אֵלּוּ אֵין מִתְטַמְּאִין בְּמִדְרָס, שֶׁעִקַּר עֲשִׂיָּתָן לְקַבָּלָה בִּלְבַד, וְהוֹאִיל וּבָטְלוּ מִלְּקַבֵּל, טָהֲרוּ מִלְּהִתְטַמֵּא, לֹא בִּשְׁאָר טֻמְאוֹת וְלֹא בְּמִדְרָס.
וְכַמָּה הוּא שִׁעוּרָן וְיִהְיוּ רְאוּיִין לְמִדְרָס? הַחֵמֶת – שִׁבְעַת קַבִּין. וְהַיַּלְקוּט – חֲמֵשֶׁת קַבִּין. וְהַקְּלַסְטֵר שֶׁתּוֹלִין בּוֹ הַשְּׂעוֹרִים בְּרֹאשׁ הַבְּהֵמָה – אַרְבַּעַת קַבִּין. וְהַכְּרִיתִית שֶׁמְּעָרִין בָּהּ הַמַּיִם – סְאָה. וּפָחוֹת מִן הַשִּׁעוּרִין הָאֵלּוּ – אֵינָן רְאוּיִין לְמִדְרָס, וְאֵין דֶּרֶךְ הָעָם לֵישֵׁב עֲלֵיהֶן.
נִפְחֲתוּ וְצָרַר מְקוֹם הַפְּחָת – הֲרֵי הֵן טְהוֹרִים, וּכְאִלּוּ לֹא קָשַׁר מְקוֹם הַפְּחָת. וְכָל הַחֲמָתוֹת שֶׁנִּפְחֲתוּ וּצְרָרָן – טְהוֹרוֹת, חוּץ מִשֶּׁל עַרְבִיִּים, מִפְּנֵי שֶׁכָּךְ הוּא דַּרְכָּם תָּמִיד לְצָרְרָן. וְחֵמֶת חֲלִילִין – אֵינוֹ מִתְטַמֵּא בְּמִדְרָס, שֶׁהֲרֵי אֵינָהּ רְאוּיָה לְמִדְרָס.
הַחַמָּר. מעביר משא על החמורים. וְעוֹר שֶׁחוֹגֵר נוֹפֵץ הַפִּשְׁתָּן. החובט או מסרק את סיבי הפשתן על מנת להפרידם חוגר עצמו בעור כדי שלא יידבקו סיבי הפשתן לבגדיו (ר"ש כלים כו,ה). בְּעֵת שֶׁסּוֹבֵל. בזמן שנושא משא, כדי שלא יזיק לו המשא (שם). בְּעֵת שֶׁמֵּפִיס הַשְּׁחִינִים. בזמן שמנקב פצעים מוגלתיים, כדי שלא יתלכלכו בגדיו (שם).
עוֹר הַלֵּב שֶׁל קָטָן. סינר של תינוק. וְעוֹר שֶׁלּוֹפְפִין בּוֹ הַכְּסוּת. שעוטפים בו את הבגד. וְעוֹר הַתָּפוּר כְּמוֹ תֵּבָה. מעין נרתיק מעור שמניחים בו בגדים.