א. שְׁטָר שֶׁכָּתוּב בְּכָל לָשׁוֹן וּבְכָל כְּתָב: אִם הָיָה עָשׂוּי כְּתִקּוּן שִׁטְרֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁאֵינָן יְכוֹלִין לְהִזְדַּיֵּף וְלֹא לְהוֹסִיף וְלֹא לִגְרֹעַ, וְהָיוּ עֵדָיו יִשְׂרְאֵלִים וְיוֹדְעִין לִקְרוֹתוֹ – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר, וְגוֹבִין בּוֹ מִן הַמְשֻׁעְבָּדִין.
אֲבָל כָּל הַשְּׁטָרוֹת שֶׁחוֹתְמֵיהֶן גּוֹיִם – הֲרֵי אֵלּוּ פְּסוּלִים, חוּץ מִשִּׁטְרֵי מֶקַח וּמִמְכָּר וְשִׁטְרֵי חוֹב, וְהוּא שֶׁיִּתֵּן הַמָּעוֹת בִּפְנֵיהֶם וְיִכְתְּבוּ בַּשְּׁטָר: 'בְּפָנֵינוּ מָנָה פְּלוֹנִי לִפְלוֹנִי כָּךְ וְכָךְ דְּמֵי הַמֶּכֶר' אוֹ 'מְעוֹת הַחוֹב', וְהוּא שֶׁיִּהְיוּ עֲשׂוּיִין בְּעַרְכָּאוֹת שֶׁלָּהֶן. אֲבָל בִּמְקוֹם קִבּוּץ פְּלִילֵיהֶן בְּלֹא קִיּוּם הַשּׁוֹפֵט שֶׁלָּהֶן – לֹא יוֹעִילוּ כְּלוּם.
וְכֵן צְרִיכִין עֵדֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁיָּעִידוּ עַל אֵלּוּ הַגּוֹיִם שֶׁהֵן עֵדֵי הַשְּׁטָר, וְעַל זֶה הַשּׁוֹפֵט שֶׁלָּהֶן שֶׁקִּיֵּם עֵדוּתָן שֶׁאֵינָם יְדוּעִין בְּקַבָּלַת שֹׁחַד. וְאִם חָסְרוּ שִׁטְרֵי הַגּוֹיִם דָּבָר מִכָּל אֵלּוּ – הֲרֵי הֵן כַּחֶרֶס.
וְכֵן שִׁטְרֵי הוֹדָיוֹת וּמַתָּנוֹת וּפְשָׁרוֹת וּמְחִילוֹת שֶׁהֵן בְּעֵדִים שֶׁלָּהֶן, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן כָּל הַדְּבָרִים שֶׁמָּנִינוּ – הֲרֵי הֵן כַּחֶרֶס.
וְהוֹרוּ רַבּוֹתַי שֶׁאֲפִלּוּ שִׁטְרֵי חוֹב שֶׁלָּהֶן שֶׁנָּתְנוּ הַמָּעוֹת בִּפְנֵיהֶן – פְּסוּלִין, וְלֹא הִכְשִׁירוּ אֶלָּא שִׁטְרֵי מֶקַח וּמִמְכָּר שֶׁנָּתְנוּ הַמָּעוֹת בִּפְנֵיהֶם; וְאֵין אֲנִי מוֹדֶה בָּזֶה.
אִם לֹא יָדְעוּ דַּיָּנֵי יִשְׂרָאֵל לִקְרוֹת שְׁטָר זֶה הַנַּעֲשֶׂה בְּעַרְכָּיוֹת שֶׁל גּוֹיִם – נוֹתְנוֹ לִשְׁנֵי גּוֹיִם זֶה שֶׁלֹּא בִּפְנֵי זֶה וְקוֹרִין לוֹ, שֶׁנִּמְצָא כָּל אֶחָד מֵהֶן כְּמֵסִיחַ לְפִי תֻּמּוֹ, וְגוֹבֶה בּוֹ מִבְּנֵי חֹרִין. אֲבָל אֵין טוֹרְפִין בּוֹ, מִפְּנֵי שֶׁאֵין לוֹ קוֹל, שֶׁהֲרֵי לֹא יָדְעוּ הַלָּקוֹחוֹת בַּמֶּה שֶׁנַּעֲשָׂה בַּגּוֹיִם.
ב. שְׁטָר שֶׁעֵדָיו גּוֹיִם שֶׁמְּסָרוֹ הַלֹּוֶה לְיַד הַמַּלְוֶה אוֹ הַמּוֹכֵר לְיַד הַלּוֹקֵחַ בִּפְנֵי שְׁנֵי עֵדִים מִיִּשְׂרָאֵל, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ עָשׂוּי בְּעַרְכָּיוֹת שֶׁלָּהֶן וְאֵין בּוֹ כָּל הַדְּבָרִים שֶׁמָּנִינוּ – הֲרֵי זֶה גּוֹבֶה בּוֹ מִבְּנֵי חֹרִין, וְהוּא שֶׁיִּהְיוּ הָעֵדִים שֶׁמָּסְרוּ בִּפְנֵיהֶם יוֹדְעִין לִקְרוֹתוֹ, וּקְרָאוּהוּ כְּשֶׁמְּסָרוֹ, וְיִהְיֶה כְּתִקּוּן שִׁטְרֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְהִזְדַּיֵּף וְלֹא לְהוֹסִיף בּוֹ וְלֹא לִגְרֹעַ. וְלָמָּה לֹא יִגְבֶּה בּוֹ מִן הַמְשֻׁעְבָּדִין? מִפְּנֵי שֶׁאֵין לוֹ קוֹל.
ג. תִּקּוּן שִׁטְרֵי יִשְׂרָאֵל כָּךְ הוּא: כָּל הַשְּׁטָרוֹת כֻּלָּן צָרִיךְ שֶׁיַּחֲזִיר מֵעִנְיָנוֹ שֶׁל שְׁטָר בְּשִׁיטָה אַחֲרוֹנָה, לְפִי שֶׁאֵין לְמֵדִין מִשִּׁיטָה אַחֲרוֹנָה, שֶׁמָּא הָיוּ הָעֵדִים מְרֻחָקִין מִגּוּפוֹ שֶׁל שְׁטָר בִּכְדֵי שִׁיטָה, וּבָא זֶה הַמְזַיֵּף וְכָתַב בְּאוֹתוֹ הָרֶוַח שִׁיטָה זוֹ.
ד. עֵדִים שֶׁהָיוּ מְרֻחָקִין מִן הַכְּתָב שְׁתֵּי שִׁיטִין – פָּסוּל; פָּחוֹת מִכָּאן – כָּשֵׁר. שְׁתֵּי שִׁיטִין שֶׁאָמְרוּ – בִּכְתַב יְדֵי עֵדִים וְלֹא בִּכְתַב יְדֵי סוֹפֵר, שֶׁכָּל הַמְזַיֵּף אֵינוֹ הוֹלֵךְ אֵצֶל הַסּוֹפֵר. וּשְׁתֵּי שִׁיטִין אֵלּוּ – הֵן וּשְׁנֵי אֲוִירָן, כְּגוֹן לָמֶ"ד עַל גַּב כָּ"ף.
הָיוּ הָעֵדִים מְרֻחָקִין מִן הַכְּתָב יָתֵר עַל שְׁתֵּי הַשִּׁיטִין, וְהָיָה כָּל הָרֶוַח שֶׁבֵּין הַכְּתָב וְהָעֵדִים מָלֵא בְּעֵדִים פְּסוּלִים אוֹ קְרוֹבִים – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר, שֶׁהֲרֵי אֵינוֹ יָכוֹל לְהִזְדַּיֵּף. וְאִם מִלְּאָהוּ בִּשְׂרִיטוֹת שֶׁל דְּיוֹ – פָּסוּל, שֶׁמָּא הָעֵדִים עַל הַשְּׂרִיטוֹת חָתְמוּ, לֹא עַל גּוּפוֹ שֶׁל שְׁטָר.
הָיָה הַשְּׁטָר כֻּלּוֹ עִם עֵדָיו בְּשִׁיטָה אַחַת – הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר.
ה. הָיָה הַשְּׁטָר בְּשִׁיטָה אַחַת וְהָעֵדִים בְּשִׁיטָה שְׁנִיָּה – פָּסוּל, שֶׁמָּא אֵלּוּ הָעֵדִים הָיוּ מְרֻחָקִין מִן הַשְּׁטָר הַכָּשֵׁר שִׁיטָה אַחַת, וְחָתַךְ כָּל הַשְּׁטָר וְכָתַב זֶה הַשְּׁטָר בְּאוֹתָהּ הַשִּׁיטָה, וְנִמְצְאוּ אֵלּוּ הָעֵדִים חוֹתְמִין עָלֶיהָ.
וְכֵן אִם הָיָה הַשְּׁטָר וּשְׁנֵי עֵדִים בְּשִׁיטָה אַחַת, וּשְׁנֵי עֵדִים אֲחֵרִים בְּשִׁיטָה שְׁנִיָּה, וְאָמַר: 'אֲנִי נִתְכַּוַּנְתִּי לְרַבּוֹת הָעֵדִים' – אֵין מְקַיְּמִין שְׁטָר זֶה מֵעֵדִים שֶׁלְּמַטָּה בְּשִׁיטָה שְׁנִיָּה אֶלָּא מֵעֵדִים שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁמָּא בַּשִּׁיטָה שֶׁהָיְתָה בֵּין הָעֵדִים שֶׁלְּמַטָּה וּבֵין הַשְּׁטָר שֶׁחָתַךְ כָּתַב שְׁטָר זֶה וּשְׁנֵי עֵדָיו.
ו. קִיּוּם בֵּית דִּין צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה סָמוּךְ לִכְתַב יְדֵי עֵדִים, אוֹ סָמוּךְ לְצַד הַשְּׁטָר, אוֹ מֵאֲחוֹרָיו כְּנֶגֶד הַכְּתָב. וְאִם הָיָה בֵּין הַקִּיּוּם וְהַשְּׁטָר רֶוַח שִׁיטָה אַחַת – פָּסוּל, שֶׁמָּא יַחְתֹּךְ הַשְּׁטָר שֶׁנִּתְקַיֵּם, וִיזַיֵּף בְּאוֹתָהּ הַשִּׁיטָה שְׁטָר וּשְׁנֵי עֵדָיו, וְנִמְצָא הַקִּיּוּם עַל שְׁטָר מְזֻיָּף.
ז. הִרְחִיק אֶת הַקִּיּוּם מִן הַשְּׁטָר יָתֵר עַל שְׁתֵּי שִׁיטִין, וּמִלֵּא כָּל הָרֶוַח סְרִיטוֹת דְּיוֹ – כָּשֵׁר, שֶׁהֲרֵי אֵינוֹ יָכוֹל לְזַיֵּף, וְאֵין חוֹשְׁשִׁין לְבֵית דִּין שֶׁיְּקַיְּמוּ קִיּוּם עַל הַסְּרִיטוֹת אֶלָּא עַל גּוּפוֹ שֶׁל שְׁטָר.
ח. כָּל הַמְּחָקִין כֻּלָּן – צָרִיךְ שֶׁיִּכְתֹּב קִיּוּמֵיהֶן בְּסוֹף הַשְּׁטָר וְיֹאמַר: 'אוֹת פְּלוֹנִית' אוֹ 'מִלָּה פְּלוֹנִית' אוֹ 'שִׁיטָה פְּלוֹנִית' – 'עַל מְחָק' אוֹ 'תְּלוּיָה', 'וְהַכֹּל קַיָּם'. וְאִם הָיָה הַמְּחָק בִּמְקוֹם 'שָׁרִיר וְקַיָּם' וּכְשִׁעוּר 'שָׁרִיר וְקַיָּם', אַף עַל פִּי שֶׁחָזַר וְקִיְּמוֹ – פָּסוּל, שֶׁמָּא מְחָקוֹ וְכָתַב דָּבָר שֶׁזִּיֵּף, וְחָזַר וְקִיְּמוֹ בָּרֶוַח שֶׁבֵּין הַכְּתָב וְהָעֵדִים.
ט. שְׁטָר שֶׁבָּא הוּא וְעֵדָיו עַל מְחָק – כָּשֵׁר. וְאִם תֹּאמַר: מוֹחֵק וְחוֹזֵר וּמוֹחֵק – אֵינוֹ דּוֹמֶה מִי שֶׁנִּמְחַק פַּעַם אַחַת לְנִמְחָק שְׁנֵי פְּעָמִים. וְאִם תֹּאמַר: שֶׁמָּא מָחַק מְקוֹם הָעֵדִים שְׁנֵי פְּעָמִים, וְאַחַר שֶׁכּוֹתֵב הַשְּׁטָר חוֹזֵר וּמוֹחֲקוֹ וְכוֹתֵב כָּל מַה שֶּׁיִּרְצֶה, שֶׁהֲרֵי הוּא וְעֵדָיו כֻּלּוֹ שָׁוֶה, מִפְּנֵי שֶׁנִּמְחַק הַכֹּל שְׁתֵּי פְּעָמִים – כְּבָר תִּקְּנוּ חֲכָמִים שֶׁלֹּא יְהוּ הָעֵדִים חוֹתְמִין עַל שְׁטָר מָחוּק אֶלָּא אִם כֵּן נִמְחַק בִּפְנֵיהֶם.
י. שְׁטָר הַבָּא הוּא וְעֵדָיו עַל מְחָק, וְהַקִּיּוּם מִלְּמַטָּה עַל הַנְּיָר – אֵין מְקַיְּמִין אוֹתוֹ מֵעֵדֵי הַקִּיּוּם אֶלָּא מֵעֵדִים שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁמָּא הַקִּיּוּם הָיָה רָחוֹק מִן הַשְּׁטָר הַרְבֵּה, וְהָיָה הָרֶוַח מָלֵא סְרִיטוֹת שֶׁל דְּיוֹ, וְחָתַךְ גּוּף הַשְּׁטָר, וּמָחַק הַשְּׂרִיטוֹת, וְכָתַב שְׁטָר וְעֵדָיו עַל הַמְּחָק.
יא. שְׁטָר הַבָּא עַל הַנְּיָר, וְעֵדָיו עַל הַמְּחָק – פָּסוּל, שֶׁמָּא יִמְחֹק הַשְּׁטָר וִיזַיֵּף, וְנִמְצָא הוּא וְעֵדָיו עַל הַמְּחָק. וְאִם כָּתְבוּ הָעֵדִים: 'אֲנַחְנוּ הָעֵדִים חָתַמְנוּ עַל הַמְּחָק, וְהַשְּׁטָר עַל הַנְּיָר' – כָּשֵׁר. וְכוֹתְבִין כֵּן בֵּין עֵד לְעֵד, כְּדֵי שֶׁלֹּא יְזַיֵּף.
יב. שְׁטָר הַבָּא עַל הַמְּחָק, וְעֵדָיו עַל הַנְּיָר – פָּסוּל, וַאֲפִלּוּ כָּתְבוּ הָעֵדִים: 'אֲנַחְנוּ חָתַמְנוּ עַל הַנְּיָר, וְהַשְּׁטָר עַל הַמְּחָק', מִפְּנֵי שֶׁהוּא מוֹחֵק כָּל הַשְּׁטָר פַּעַם שְׁנִיָּה וְכוֹתֵב כָּל מַה שֶּׁיִּרְצֶה, וְכֵיוָן שֶׁכֻּלּוֹ נִמְחַק שְׁתֵּי פְּעָמִים – אֵינוֹ נִכָּר; שֶׁאִלּוּ הָיָה בּוֹ מָקוֹם הַנִּמְחָק פַּעַם אַחַת וּמָקוֹם שֶׁנִּמְחַק שְׁתֵּי פְּעָמִים – הָיָה נִכָּר.
וּמִתִּקּוּן הַשְּׁטָרוֹת לְהִתְבּוֹנֵן בַּשְּׁטָר בְּוָא"וִין וְזַיְ"נִין שֶׁלּוֹ, שֶׁלֹּא יְהוּ דְּחוּקִין בֵּין הַתֵּבוֹת, שֶׁמָּא זִיֵּף וְהוֹסִיף וָא"ו, וְלֹא יְהוּ מְרֻחָקִין, שֶׁמָּא מָחַק אוֹת אַחַת כְּגוֹן הֵ"א אוֹ חֵי"ת וְהִנִּיחַ רַגְלָהּ הָאַחַת מְקוֹם וָא"ו. וְכָל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה מְדַקְדְּקִין בּוֹ בְּכָל לָשׁוֹן וּבְכָל כְּתָב.
יג. מִ'שָּׁלֹשׁ' וְעַד 'עֶשֶׂר' אֵין כּוֹתְבִין בְּסוֹף שִׁיטָה, שֶׁמָּא יְזַיֵּף וְיַחֲזִיר הַ'שָּׁלֹשׁ' – 'שְׁלֹשִׁים', וְהָ'עֶשֶׂר' – 'עֶשְׂרִים'. וְאִם נִזְדַּמֵּן לוֹ בְּסוֹף שִׁיטָה – מַחֲזִיר הַדִּבּוּר בְּגוּפוֹ שֶׁל שְׁטָר פְּעָמִים רַבּוֹת, עַד שֶׁיָּבוֹא בְּאֶמְצַע הַשִּׁיטָה.
יד. שְׁטָר שֶׁכָּתוּב בּוֹ מִלְּמַעְלָה 'מָנֶה' וּמִלְּמַטָּה 'מָאתַיִם', מִלְּמַעְלָה 'מָאתַיִם' וּמִלְּמַטָּה 'מָנֶה' – הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַתַּחְתּוֹן. וְלָמָּה אֵין הוֹלְכִין אַחַר הַפָּחוּת שֶׁבִּשְׁנֵיהֶם? לְפִי שֶׁאֵין הָאֶחָד תָּלוּי בַּחֲבֵרוֹ, שֶׁאִלּוּ הָיָה כָּתוּב בּוֹ 'מֵאָה שֶׁהֵן מָאתַיִם' אוֹ 'מָאתַיִם שֶׁהֵן מָנֶה' – הָיָה נוֹטֵל מֵאָה; אֲבָל שְׁנֵי דְּבָרִים שֶׁאֵין הָאַחֲרוֹן תָּלוּי בָּרִאשׁוֹן, הַלֵּךְ אַחַר הַתַּחְתּוֹן.
הָיָה בּוֹ מִלְּמַעְלָה שֵׁם, וּמִלְּמַטָּה שֵׁם אַחֵר קָרוֹב לוֹ – הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַתַּחְתּוֹן. אִם כֵּן, לָמָּה כּוֹתְבִין הָעֶלְיוֹן? שֶׁאִם תִּמָּחֵק אוֹת אַחַת מֵהַתַּחְתּוֹן – יִלְמַד מִן הָעֶלְיוֹן, כְּגוֹן שֶׁהָיָה בָּעֶלְיוֹן 'חֲנָנִי' אוֹ 'עֲנָנִי', וּבַתַּחְתּוֹן 'חָנָן' אוֹ 'עָנָן' – בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא הַשֵּׁם הָעֶלְיוֹן. אֲבָל לֹא יִלְמַד תַּחְתּוֹן מִן הָעֶלְיוֹן שְׁתֵּי אוֹתוֹת.
טו. כָּתְבוּ בּוֹ מִלְּמַעְלָה 'סֵפֶל' וּמִלְּמַטָּה 'קֵפֶל' – הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַתַּחְתּוֹן, שֶׁהַקֵּפֶל פָּחוּת מִן הַסֵּפֶל. כָּתוּב בּוֹ מִלְּמַעְלָה 'קֵפֶל' וּמִלְּמַטָּה 'סֵפֶל' – חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא זְבוּב הֵסִיר רֶגֶל הַקּוֹ"ף וְנַעֲשָׂת סָמֶ"ךְ, וְאֵינוֹ גּוֹבֶה אֶלָּא בְּמִדַּת הַקֵּפֶל הַקְּטַנָּה, וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה; שֶׁיַּד בַּעַל הַשְּׁטָר עַל הַתַּחְתּוֹנָה.
מַעֲשֶׂה בִּשְׁטָר שֶׁהָיָה כָּתוּב בּוֹ: 'שֵׁשׁ מֵאוֹת וְזוּז אֶחָד', וַהֲרֵי הַדָּבָר סָפֵק אִם שֵׁשׁ מֵאוֹת זוּז וְזוּז, אוֹ שֵׁשׁ מֵאוֹת אִסְתֵּירָא וְזוּז, וְאָמְרוּ חֲכָמִים: יִטֹּל שֵׁשׁ מֵאוֹת אִסְתֵּירָא וְזוּז, שֶׁיַּד בַּעַל הַשְּׁטָר עַל הַתַּחְתּוֹנָה. אִם כֵּן, לָמָּה לֹא נֹאמַר שֵׁשׁ מֵאוֹת פְּרוּטָה וְזוּז? לְפִי שֶׁהַפְּרוּטוֹת – כּוֹלֵל אוֹתָן הַסּוֹפֵר זוּזִין וְאַחַר כָּךְ כּוֹתְבָן. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה בְּכָל זְמַן וּבְכָל מָקוֹם – לְפִי דַּרְכָּם הַיָּדוּעַ עַל פִּיו עוֹשִׂין.
טז. שְׁטָר שֶׁכָּתוּב בּוֹ: 'אִסְתֵּירָא מְאָה מָעֵי' אוֹ שֶׁכָּתוּב בּוֹ: 'מְאָה מָעֵי אִסְתֵּירָא' – הַלֵּךְ אַחַר הַפָּחוּת שֶׁבַּלְּשׁוֹנוֹת, וְאֵינוֹ נוֹטֵל אֶלָּא מֵאָה אִסְתֵּירוֹת, שֶׁיַּד בַּעַל הַשְּׁטָר לְעוֹלָם עַל הַתַּחְתּוֹנָה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא הַמּוֹצִיא מֵחֲבֵרוֹ, וְאֵינוֹ מוֹצִיא אֶלָּא בְּדָבָר שֶׁאֵין בּוֹ סָפֵק.
לְפִיכָךְ, כָּל שְׁטָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַשְׁמַע שְׁתֵּי לְשׁוֹנוֹת, שֶׁמָּא כָּךְ אוֹ שֶׁמָּא כָּךְ – אֵינוֹ נוֹטֵל אֶלָּא הַפָּחוּת שֶׁבִּשְׁתֵּיהֶן; וְאִם תָּפַס בָּעֶלְיוֹנָה – אֵין מוֹצִיאִין מִיָּדוֹ אֶלָּא בִּרְאָיָה בְּרוּרָה.
יז. כָּתַב בּוֹ 'מַטְבֵּעַ זָהָב' – אֵין פָּחוֹת מִדִּינַר זָהָב; 'זָהָב דִּינָרִין' אוֹ 'דִּינָרִין זָהָב' – אֵין פָּחוֹת מִשְּׁנֵי דִּינָרִין שֶׁל זָהָב; 'זָהָב בְּדִינָרִין' – אֵין פָּחוֹת מִשָּׁוֶה שְׁנֵי דִּינָרִין שֶׁל כֶּסֶף מִן הַזָּהָב. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
בְּרִיךְ רַחֲמָנָא דְּסַיְּעַן
שֶׁחוֹתְמֵיהֶן. העדים שחתמו בהם. חוּץ מִשִּׁטְרֵי מֶקַח וּמִמְכָּר וְשִׁטְרֵי חוֹב. שמשמשים לראיה בלבד. בְּעַרְכָּאוֹת שֶׁלָּהֶן. בבתי המשפט של הגויים. אֲבָל בִּמְקוֹם קִבּוּץ פְּלִילֵיהֶן בְּלֹא קִיּוּם הַשּׁוֹפֵט שֶׁלָּהֶן. אם נעשה במקום שהתכנסו לעשות בו דין בלא ששופט שלהם העיד בכתב ידו שעדות העדים נמצאה אמינה.שִׁטְרֵי הוֹדָיוֹת. שטר שבו מודה אדם על חוב. וּמַתָּנוֹת. שטר שבו מקנה קרקע לחברו. וּפְשָׁרוֹת. שטר שבו בעלי הדין מקבלים עליהם פשרה מסוימת. וּמְחִילוֹת. שטר שבו מוחל אדם לחברו על ממון או זכות ממונית. הֲרֵי הֵן כַּחֶרֶס. שבכל אלו הקניין וההתחייבות תלויים בעצם השטר.
וְאֵין אֲנִי מוֹדֶה בָּזֶה. אלא דינו של שטר חוב כשטר מכר.
בְּעַרְכָּיוֹת. בערכאות. כְּמֵסִיחַ לְפִי תֻּמּוֹ. דיבור סתמי ללא כוונה להעיד, שבאופן כזה מאמינים להם בעדויות מסוימות (ראה הלכות גירושין יב,יז, יג,כט). אֲבָל אֵין טוֹרְפִין בּוֹ. לא ניתן לגבות מנכסים משועבדים בשטרות שחתומים בהם גויים. מִפְּנֵי שֶׁאֵין לוֹ קוֹל. אין פרסום לשטר כזה, והקונה אינו יכול להישמר מלקנות את קרקעות הלווה המשועבדות (השווה לעיל יא,ד). שֶׁהֲרֵי לֹא יָדְעוּ הַלָּקוֹחוֹת בַּמֶּה שֶׁנַּעֲשָׂה בַּגּוֹיִם. שעדי החתימה הם המפרסמים את העניין על ידי שמספרים לאחרים על מה חתמו. אבל בשטר שעדיו גויים אין הקול יוצא בין הקונים הישראלים.