א. כָּל מָקוֹם שֶׁנֹּאמַר בָּאֳכָלִים 'פָּסוּל', הוּא שֶׁיִּהְיֶה הָאֹכֶל עַצְמוֹ טָמֵא, וְלֹא יְטַמֵּא אֹכֶל אַחֵר, אֶלָּא אִם נָגַע בְּאֹכֶל אַחֵר, הֲרֵי הוּא טָהוֹר.
ב. הָרִאשׁוֹן שֶׁבַּחֻלִּין טָמֵא וּמְטַמֵּא, הַשֵּׁנִי פָּסוּל וְלֹא מְטַמֵּא. וְאֵין שֵׁנִי עוֹשֶׂה שְׁלִישִׁי בְּחֻלִּין. וּמִנַּיִן לְאֹכֶל שֵׁנִי שֶׁהוּא פָּסוּל בְּחֻלִּין? שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכָל כְּלִי חֶרֶשׂ אֲשֶׁר יִפֹּל מֵהֶם אֶל תּוֹכוֹ כֹּל אֲשֶׁר בְּתוֹכוֹ יִטְמָא" (ויקרא יא,לג) –
נִמְצָא הַשֶּׁרֶץ אָב, וּכְלִי חֶרֶשׂ שֶׁנָּפַל הַשֶּׁרֶץ לַאֲוִירוֹ רִאשׁוֹן, וְהָאֹכֶל שֶׁבַּכְּלִי שֵׁנִי; וַהֲרֵי הוּא אוֹמֵר: "יִטְמָא". וְכֵן שֶׁרֶץ שֶׁנָּפַל לַאֲוִיר הַתַּנּוּר – הַפַּת שְׁנִיָּה, שֶׁהַתַּנּוּר רִאשׁוֹן.
ג. הָרִאשׁוֹן וְהַשֵּׁנִי שֶׁבַּתְּרוּמָה טְמֵאִים וּמְטַמְּאִין, הַשְּׁלִישִׁי פָּסוּל וְלֹא מְטַמֵּא. וְאֵין הַשְּׁלִישִׁי עוֹשֶׂה רְבִיעִי בַּתְּרוּמָה. וּמִנַּיִן לְאֹכֶל שְׁלִישִׁי שֶׁהוּא פָּסוּל בַּתְּרוּמָה? שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבָא הַשֶּׁמֶשׁ וְטָהֵר וְאַחַר יֹאכַל מִן הַקֳּדָשִׁים" (ויקרא כב,ז) – נִמְצָא טְבוּל יוֹם אָסוּר בִּתְרוּמָה עַד שֶׁיַּעֲרִיב שִׁמְשׁוֹ, וְאִם נָגַע בָּהּ – פְּסוּלָה, וּטְבוּל יוֹם כְּשֵׁנִי לַטֻּמְאָה הוּא; הָא לָמַדְתָּ שֶׁהַשֵּׁנִי עוֹשֶׂה שְׁלִישִׁי בַּתְּרוּמָה.
ד. הָרִאשׁוֹן וְהַשֵּׁנִי וְהַשְּׁלִישִׁי בַּקֹּדֶשׁ טְמֵאִין וּמְטַמְּאִין, הָרְבִיעִי פָּסוּל וְאֵינוֹ מְטַמֵּא. וְאֵין רְבִיעִי עוֹשֶׂה חֲמִישִׁי לְעוֹלָם. וּמִנַּיִן לִשְׁלִישִׁי בַּקֹּדֶשׁ שֶׁהוּא טָמֵא? שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהַבָּשָׂר אֲשֶׁר יִגַּע בְּכָל טָמֵא" וכו' (ויקרא ז,יט), וּכְבָר קָרָא הַכָּתוּב לַשֵּׁנִי 'טָמֵא', שֶׁנֶּאֱמַר: "כֹּל אֲשֶׁר בְּתוֹכוֹ יִטְמָא" (שם יא,לג); הָא לָמַדְתָּ שֶׁבְּשַׂר הַקֹּדֶשׁ שֶׁנָּגַע בְּשֵׁנִי נִטְמָא וְיִשָּׂרֵף.
וּמִנַּיִן לִרְבִיעִי בַּקֹּדֶשׁ שֶׁהוּא פָּסוּל? מִקַּל וָחֹמֶר: וּמַה מְּחֻסַּר כִּפּוּרִים שֶׁהוּא מֻתָּר בִּתְרוּמָה, אָסוּר בַּקֹּדֶשׁ עַד שֶׁיָּבִיא כַּפָּרָתוֹ, הַשְּׁלִישִׁי שֶׁהוּא פָּסוּל בִּתְרוּמָה – אֵינוֹ דִּין שֶׁיַּעֲשֶׂה רְבִיעִי בַּקֹּדֶשׁ? אֲבָל הַחֲמִישִׁי טָהוֹר.
ה. בְּשַׂר תַּאֲוָה, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא טָהוֹר – גָּזְרוּ עָלָיו שֶׁיִּהְיֶה כִּשְׁלִישִׁי לַטֻּמְאָה, מְטַמֵּא אֶת הַקֹּדֶשׁ, וְאֵינוֹ פּוֹסֵל אֶת הַתְּרוּמָה. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁלֹּא גָּזְרוּ עָלָיו אֶלָּא כְּדֵי שֶׁלֹּא יְעָרְבוּ הָעָם אוֹתוֹ עִם בְּשַׂר הַקֹּדֶשׁ וְיָבֹאוּ לִטְעוֹת וְלִשְׁגֹּג בּוֹ, וִידַמֶּה שֶׁבָּשָׂר זֶה חֹל, וְהוּא קֹדֶשׁ, וְיֹאכְלֶנּוּ בְּטֻמְאָה.
ו. חִבּוּרֵי אֳכָלִין עַל יְדֵי מַשְׁקִין – הֲרֵי הֵן חִבּוּר לְטַמֵּא טֻמְאַת אֳכָלִים. וְהַדָּבָר סָפֵק אִם הֵן חֲשׁוּבִין כְּגוּף אֶחָד לִמְנוֹת בָּהֶן רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי וּשְׁלִישִׁי, אוֹ חוֹשְׁבִין זֶה הָאֹכֶל שֶׁנָּגְעָה בּוֹ הַטֻּמְאָה רִאשׁוֹן, וְהָאֹכֶל הַמְחֻבָּר לוֹ שֵׁנִי.
ז. הַשֵּׁנִי שֶׁבַּחֻלִּין פּוֹסֵל אָכְלֵי תְּרוּמָה וְעוֹשֶׂה אוֹתָן שְׁלִישִׁי. וְאִם נָגַע בְּמַשְׁקֵה חֻלִּין – טִמְּאָן, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אִם נָגַע בְּמַשְׁקֵה תְּרוּמָה אוֹ בְּמַשְׁקֵה קֹדֶשׁ שֶׁהוּא מְטַמֵּא הַכֹּל.
ח. הַשְּׁלִישִׁי שֶׁבַּתְּרוּמָה שֶׁנָּגַע בְּאָכְלֵי קֹדֶשׁ – פְּסָלָן וְנַעֲשׂוּ רְבִיעִי. וְאִם נָגַע בְּמַשְׁקֵה הַקֹּדֶשׁ – טִמְּאָן וְנַעֲשׂוּ תְּחִלָּה. אֲבָל אִם נָגַע שְׁלִישִׁי שֶׁבַּתְּרוּמָה בְּמַשְׁקֵה תְּרוּמָה – הֲרֵי הוּא טָהוֹר. וְכֵן רְבִיעִי שֶׁבַּקֹּדֶשׁ אִם נָגַע בְּמַשְׁקֵה קֹדֶשׁ – הֲרֵי זֶה טָהוֹר.
ט. חֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טָהֳרַת תְּרוּמָה – הַשְּׁלִישִׁי שֶׁבָּהֶן פָּסוּל כִּתְרוּמָה. וְאִם נָגַע בְּקֹדֶשׁ – אֵינוֹ עוֹשֵׂהוּ רְבִיעִי, וַאֲפִלּוּ מַשְׁקֵה קֹדֶשׁ אֵינוֹ פּוֹסֵל. וְחֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טָהֳרַת הַקֹּדֶשׁ – הַשְּׁלִישִׁי שֶׁבָּהֶן טָהוֹר כְּחֻלִּין.
י. הָאוֹכֵל רְבִיעִי שֶׁבַּקֹּדֶשׁ – אָסוּר לוֹ לֶאֱכֹל אֶת הַקֹּדֶשׁ, וּמֻתָּר לִגַּע בַּקֹּדֶשׁ וְאֵינוֹ פּוֹסְלוֹ. אֲפִלּוּ תַּבְשִׁיל שֶׁנִּתְעָרֵב בּוֹ הַקֹּדֶשׁ וְאֵין בּוֹ כַּזַּיִת בִּכְדֵי אֲכִילַת פְּרָס – הֲרֵי זֶה לֹא יֵאָכֵל בָּרְבִיעִי שֶׁל קֹדֶשׁ, אֶלָּא בַּחֲמִישִׁי שֶׁהוּא טָהוֹר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
יא. הָאוֹכֵל שְׁלִישִׁי שֶׁבַּתְּרוּמָה עַצְמָהּ, אוֹ שֶׁל חֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טָהֳרַת תְּרוּמָה – הֲרֵי זֶה אָסוּר לֶאֱכֹל אֶת הַתְּרוּמָה עַד שֶׁיִּטְבֹּל, וּמֻתָּר לִגַּע בַּתְּרוּמָה וַהֲרֵי הִיא טְהוֹרָה. בַּאֲכִילָה עָשׂוּ מַעֲלָה, בִּנְגִיעָה לֹא עָשׂוּ מַעֲלָה.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בַּתְּרוּמָה עַצְמָהּ. אֲבָל תַּבְשִׁיל שֶׁנִּתְעָרְבָה בּוֹ תְּרוּמָה, אִם אֵין שָׁם כַּזַּיִת בִּכְדֵי אֲכִילַת פְּרָס – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לֶאֱכֹל מֵאוֹתוֹ תַּבְשִׁיל כְּדֶרֶךְ שֶׁהוּא מֻתָּר לִגַּע בַּתְּרוּמָה.
יב. הָאוֹכֵל שְׁלִישִׁי שֶׁבַּתְּרוּמָה, אוֹ שֶׁל חֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טָהֳרַת הַתְּרוּמָה, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא טָהוֹר לִנְגִיעַת תְּרוּמָה – הֲרֵי הוּא כְּשֵׁנִי לְעִנְיַן קֹדֶשׁ, שֶׁטָּהֳרַת תְּרוּמָה טֻמְאָה הִיא אֵצֶל הַקֹּדֶשׁ. אֲבָל הָאוֹכֵל שְׁלִישִׁי שֶׁבְּחֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טָהֳרַת הַקֹּדֶשׁ – הֲרֵי הוּא טָהוֹר, שֶׁאֵין לְךָ דָּבָר שֶׁעוֹשֶׂה רְבִיעִי בַּקֹּדֶשׁ אֶלָּא קֹדֶשׁ מְקֻדָּשׁ בִּלְבַד.
יג. כָּל קֹדֶשׁ הָאָמוּר בְּעִנְיַן טֻמְאַת אֳכָלִין וּמַשְׁקִין – הוּא קָדְשֵׁי מִקְדָּשׁ הַמֻּקְדָּשִׁין, כְּגוֹן בְּשַׂר קָדְשֵׁי קָדָשִׁים וּבְשַׂר קָדָשִׁים קַלִּים, וְחַלּוֹת תּוֹדָה וּרְקִיקֵי נָזִיר שֶׁנִּשְׁחַט עֲלֵיהֶן הַזֶּבַח, וְהַמְּנָחוֹת שֶׁקָּדְשׁוּ בִּכְלִי, וּשְׁתֵּי הַלֶּחֶם וְלֶחֶם הַפָּנִים שֶׁקָּרְמוּ בַּתַּנּוּר. אֲבָל חַלּוֹת תּוֹדָה וּרְקִיקֵי נָזִיר שֶׁלֹּא נִשְׁחַט עֲלֵיהֶן זֶבַח, וְהַמְּנָחוֹת שֶׁלֹּא קָדְשׁוּ בִּכְלִי – אֵינָן לֹא כְּקֹדֶשׁ וְלֹא כְּחֻלִּין, אֶלָּא כִּתְרוּמָה.
יד. הַחַלָּה וְהַבִּכּוּרִים וְתַשְׁלוּמֵי תְּרוּמָה וְחֻמְשָׁהּ – הֲרֵי הֵן כִּתְרוּמָה.
טו. הַטֶּבֶל, וְהַמְדֻמָּע, וְגִדּוּלֵי תְּרוּמָה, וּמַעֲשֵׂר שֵׁנִי, וּמַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן, וְעִסָּה הַטְּבוּלָה לְחַלָּה – הֲרֵי הֵן כְּחֻלִּין, וְהָרִאשׁוֹן טָמֵא בָּהֶן, וְהַשֵּׁנִי פָּסוּל, וְאֵין בָּהֶן שְׁלִישִׁי.
טז. כָּל דָּבָר שֶׁוַּדָּאוֹ מְטַמֵּא אֶת הַחֻלִּין מִן הַתּוֹרָה, גָּזְרוּ עַל סְפֵקוֹ בְּחֻלִּין הַטְּבוּלִין לְחַלָּה שֶׁתֵּעָשֶׂה אוֹתָהּ הָעִסָּה בְּטָהֳרָה, וּמַפְרִישִׁין מִמֶּנָּה חַלָּה, וְחַלָּתָהּ תְּלוּיָה, לֹא נֶאֱכֶלֶת וְלֹא נִשְׂרֶפֶת.
וּכְלִי חֶרֶשׂ שֶׁנָּפַל הַשֶּׁרֶץ לַאֲוִירוֹ רִאשׁוֹן. שכלי חרס נטמא דרך אווירו. וְהָאֹכֶל שֶׁבַּכְּלִי שֵׁנִי. שהאוכל נטמא מאוויר כלי חרס שהוא ראשון לטומאה. הַתַּנּוּר. שהוא כלי חרס. הַפַּת שְׁנִיָּה שֶׁהַתַּנּוּר רִאשׁוֹן. אף שהפת נמצאת יחד עם השרץ באוויר התנור, אין היא נטמאת ישירות מן השרץ אלא רק בעקבות התנור.